Minister skarbu Aleksander Grad zainaugurował w środę działalność Europejskiego Centrum Szkoleniowego LNG w Akademii Morskiej w Szczecinie, w którym kwalifikacje mają zdobywać m.in. przyszli pracownicy terminalu LNG w Świnoujściu.

"Dzisiejszy dzień zapisze się w historii Polski i ziemi zachodniopomorskiej, jako ważny dzień, kiedy to ruszyła na poważnie budowa gazoportu w Świnoujściu. Szczególnie tutaj, w Akademii Morskiej w Szczecinie chcę podkreślić odpowiedzialność myślenia ludzi nauki i biznesu, którzy potrafili założyć Europejskie Centrum Szkoleniowe LNG" - powiedział w środę szef resortu skarbu.

Zaznaczył, że w Centrum kwalifikacje będą zdobywać m.in. osoby, które będą pracować w terminalu LNG w Świnoujściu.

Centrum jest trzecim tego typu ośrodkiem szkoleniowym w Europie

Rektor Akademii Morskiej w Szczecinie prof. Stanisław Gucma odczytał list prezydenta Bronisława Komorowskiego. Prezydent podkreślił, że Centrum jest trzecim tego typu ośrodkiem szkoleniowym w Europie i jednym z najnowocześniejszych na świecie. "To powód do dumy i satysfakcji tym większej, że działalność Centrum wpisuje się w procesy dalszej modernizacji Polski" - napisano w liście.

Europejskie Centrum Szkoleniowe LNG to wspólne przedsięwzięcie spółki Polskie LNG, Akademii Morskiej w Szczecinie i Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Zajmie się kształceniem specjalistów obsługi instalacji LNG, z wykorzystaniem m.in. symulatorów najnowszej generacji, wiernie odwzorowujących warunki pracy gazoportu.

W skład Centrum wchodzą cztery symulatory

Rzecznik prasowy Akademii Morskiej w Szczecinie Katarzyna Opalińska wyjaśniła, że w skład Centrum wchodzą cztery symulatory. Chodzi o symulator zintegrowanych mostków nawigacyjnych statków typu Q-Flex (tankowce LNG) za ok. 6 mln zł, symulator "dynamic positionig system" przeznaczony do szkolenia dowódców i załóg statków holowniczych obsługujących gazoport za 4,8 mln zł, symulator ładunkowy statków do przewozu ładunków ciekłych za ok. 6 mln zł oraz symulator terminalu LNG, przeznaczony do szkolenia załogi obsługującej część lądową terminalu (będący własnością Polskiego LNG). Opalińska powiedziała w środę PAP, że inwestycja kosztowała 18 mln zł, z czego połowa to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Na świecie funkcjonuje blisko 70 obiektów służących do odbioru LNG. Budowanych jest około 20, w planach są kolejne inwestycje. Na 19 gazoportów w Europie działa ledwie kilka ośrodków kształcących specjalistów w tej branży m.in. w Wielkiej Brytanii. Specjaliści szkolą się głównie w Azji i Stanach Zjednoczonych.



Niezależnie od szkolenia wysokokwalifikowanych specjalistów z zakresu transportu LNG i eksploatacji terminali, Akademia Morska w Szczecinie zamierza szkolić na kursach zawodowych całą załogę terminalu LNG oraz pracowników instytucji wspomagających m.in. portu, holowników czy Urzędu Morskiego.

W przyszłości szkoleniem w Centrum mają być objęci nie tylko studenci, ale też pracownicy różnych sektorów gospodarki. Zyskają w ten sposób możliwość zdobycia kwalifikacji w zawodach, które nie są obecnie w Polsce wykonywane.

Szef rządu Donald Tusk uczestniczył w środę w uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę gazoportu w Świnoujściu. Premier powiedział podczas konferencji prasowej, że m.in. dzięki tej inwestycji Polska będzie krajem bezpiecznym, jeśli chodzi o gaz i zdolnym do handlu tym surowcem, kiedy pojawią się nadwyżki.

Za budowę gazoportu odpowiada czterech inwestorów

Za budowę gazoportu odpowiada czterech inwestorów: Polskie LNG, Zarząd Portów Morskich Szczecin - Świnoujście, Urząd Morski w Szczecinie i Gaz-System. Terminal będzie kosztować ok. 2,9 mld zł.

Gazoport buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum. Przyłączanie gazoportu do sieci przesyłowej zaplanowano na 2013 r. Rozruch mechaniczny i technologiczny terminalu powinien nastąpić rok później. 30 czerwca 2014 r. gazoport ma zostać przekazany do eksploatacji.