Budowany w Świnoujściu terminal LNG powstaje zgodnie ze wszystkim wymogami prawa o ochronie środowiska. Inwestor - spółka Polskie LNG - otrzymała w poniedziałek potwierdzający ten fakt certyfikat - poinformowała rzeczniczka firmy Justyna Bracha-Rutkowska.

Odebrany przez prezesa spółki Zbigniewa Rapciaka w Warszawie certyfikat ISO 14001 dotyczy systemu zarządzania środowiskowego. "Wdrożenie tego systemu potwierdza, że budowa terminalu LNG - kluczowej inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego kraju - jest realizowana w harmonii z otoczeniem oraz zgodnie z wszystkimi wymogami prawa w zakresie ochrony środowiska" - powiedziała rzeczniczka.

Dodała, że spółka Polskie LNG jest jedyną firmą w Europie Środkowej, która ma taki certyfikat w zakresie inwestycji budowlanych dotyczących terminali gazowych.

"Świnoujski terminal zaprojektowano zgodnie z najwyższymi standardami. Jest on także budowany z zachowaniem wszelkich wymogów w zakresie jakości oraz z poszanowaniem komfortu życia mieszkańców i środowiska naturalnego. Będzie, więc tak samo bezpieczny, także dla natury, jak inne najnowocześniejsze tego typu obiekty działające na całym świecie" - powiedział prezes Rapciak.

Bracha-Rutkowska poinformowała także, że jeszcze w marcu planowane jest wmurowanie kamienia węgielnego pod inwestycję.

Za budowę terminalu gazu skroplonego odpowiada czterech inwestorów: spółka Polskie LNG, Zarząd Portów Morskich Szczecin - Świnoujście, Urząd Morski w Szczecinie i spółka Gaz-System.

Terminal będzie kosztować ok. 2,9 mld zł. Zaprojektowała go kanadyjska firma SNC Lavalin Services. Gazoport buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum. Nadzór nad inwestycją pełni brytyjska firma Atkins.

Przyłączanie gazoportu do sieci przesyłowej zaplanowano na 2013 r. Rozruch mechaniczny i technologiczny terminalu powinien nastąpić rok później. 30 czerwca 2014 r. gazoport ma zostać przekazany do eksploatacji.

Początkowa zdolność przeładunkowa terminalu to 5 mld m sześc. rocznie, czyli ok. jednej trzeciej obecnego zużycia gazu w Polsce. Po wybudowaniu kolejnego zbiornika zdolność przeładunkowa świnoujskiego gazoportu wzrośnie do 7,7 mld m sześc. LNG.

Statki z LNG mają być rozładowywane w odległości ok. 800 m od zbiorników. Gaz będzie do nich przesyłany rurociągami. Na lądzie będzie magazynowany w temperaturze minus 162 stopni Celsjusza.