Zaprezentowany przez Steve’a Jobsa iPad 2 pojawi się na polskim rynku już 25 marca. To znacznie szybciej niż pierwsza wersja, na którą trzeba było czekać kilka miesięcy. Dotykowy komputer Apple’a, który od debiutu w kwietniu ubiegłego roku na całym świecie sprzedał się w 14,8 mln sztuk, stworzył zupełnie nowy segment rynku. Choć Apple jest jego liderem, po piętach depczą mu konkurenci.

Prognozy są obiecujące

– Na podstawie rozmów z producentami i własnych analiz szacujemy, że w tym roku w Polsce może się sprzedać nawet 100 tys. tabletów – mówi „DGP” Maciej Piekarski z firmy badawczej GfK Polonia, Retail and Technology.

To znacznie więcej niż w roku 2010. Wtedy w oficjalnej sprzedaży dostępne były w zasadzie tylko dwa urządzenia: Galaxy Tab od października i iPad od listopada. Polacy kupili ich nie więcej niż 10 tys.

Analitycy podkreślają, że zadaniem iPada 2 będzie utrzymanie pozycji lidera. Udoskonalona wersja jest znacznie cieńsza i lżejsza od poprzednika. Ma też nowe możliwości dzięki szybkiemu procesorowi, grafice i dwóm kamerom. Przekątna – 9,7 cala – pozostała bez zmian, podobnie jak 10-godzinny czas pracy baterii oraz – najważniejsza z punktu widzenia klienta – cena. W zależności od wersji nowy tablet kosztuje od 499 dol. do 829 dol. – Rok 2011 będzie rokiem iPada 2 – zapowiedział Steve Jobs podczas prezentacji urządzenia w środę w San Francisco.

Presja ze strony konkurencji jest coraz większa. Podczas lutowego Mobile World Congress w Barcelonie swoje tablety pokazali tacy producenci, jak Samsung (Galaxy Tab II), Acer, Asus, LG, Research In Motion, LG czy Motorola. Urządzenie tej ostatniej o nazwie Xoom zadebiutowało już w USA i działa na stworzonym specjalnie na tablety systemie operacyjnym Honeycomb Google’a.

– To pierwszy tablet, który jest realną konkurencją dla iPada; rozpoczyna prawdziwą wojnę tabletów – podkreśla Walt Mossberg, jeden z najbardziej wpływowych w USA recenzentów nowości technologicznych dziennika „The Wall Street Journal”.

Sieci komórkowe pomogą

Dotykowe urządzenia będą się pojawiać w Polsce. Szymon Winciorek, dyrektor rozwoju biznesu Asusa w Polsce, powiedział „DGP”, że na przełomie sierpnia i września wprowadzi do sprzedaży cztery tablety z serii Eee Pad. Cztery tablety zapowiedział też w rozmowie z „DGP” Juliusz Niemotko, country manager Acera. Producenci liczą, że w zwiększeniu sprzedaży pomogą im sieci komórkowe, które połączą tablety ze sprzedażą dostępu do internetu.

– W II kwartale zamierzamy wprowadzić do oferty kilka modeli nowych tabletów – mówi „DGP” Andrzej Pomarański z biura prasowego PTC, operatora sieci Era. Nie ujawnia nazw producentów, ale podkreśla, że wśród branych pod uwagę urządzeń są też najnowsze tablety prezentowane na targach CES w Las Vegas i w Barcelonie.