Bank został ukarany grzywną w kwocie 7,7 mln funtów, będzie także musiał zwrócić inwestorom około 59 mln funtów – oświadczył we wtorek regulator brytyjskiego sektora usług finansowych, Financial Services Authority. Jak podkreśla agencja Bloomberg jest to najwyższa kara nałożona przez brytyjskiego regulatora za złe funkcjonowanie w bankowości detalicznej.

Według urzędu FSA bank Barclays nie potrafił dostosować funkcjonowania obu funduszy - Aviva’s Global Balanced Income Fund i Global Cautious Income Fund – do potrzeb klientów oraz niewłaściwie przeszkolił w latach 2006-2008 personel banku zajmujący się transakcjami sprzedaży. 

Karę wymierzono zaledwie w tydzień po tym, jak Robert Diamond, szef banku Barclays powiedział na forum brytyjskiego parlamentu, że “okres skruchy i żalu” za kryzys kredytowy powinien juz się zakończyć, aby banki mogły odbudować do siebie zaufanie.

Barclays otrzymał skargi na praktyki sprzedaży stosowane w funduszach od 1 730 inwestorów, czyli pretensje zgłosił co siódmy klient funduszy, w których zgromadzono 692 mln funtów. Bank wydał już około 17 mln funtów na odszkodowania i chociaż wykrył nieprawidłowości w czerwcu 2008 roku, nie podjął odpowiednich i szybkich działań – głosi oświadczenie Financial Services Authority.