Witryna internetowa powinna być nie tylko wizytówką firmy, ale ma przede wszystkim przynosić jej korzyści. To jednak w głównej mierze zależy od tego, czy potencjalni klienci będą łatwo trafiać na stronę.

Jednym z najważniejszych sposobów dotarcia do klientów przez sieć są obecnie wyszukiwarki internetowe, takie jak Google. Analiza ruchu na stronach WWW pokazuje, że zazwyczaj od 40 do 90 proc. wejść na witrynę odbywa się właśnie w ten sposób.

Linki w Google

Z Google w Polsce korzystają miliony internautów, jednak nie wszyscy wiedzą o tym, że Google to także potężne narzędzie reklamowe dla firm. Łatwo to jednak sobie uświadomić, spoglądając w wyszukiwarce na prawą stronę i powyżej wyników wyszukiwania, gdzie pojawiające się linki z reklamami są wyraźnie oddzielone od wyników wyszukiwania. Nazywane są linkami sponsorowanymi i wyświetlane są w ramach programu reklamowego Google AdWords.

Program reklamowy Google AdWords, pozwalający wyświetlać reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google, kończy 10 lat. Korzysta z niego ponad milion reklamodawców w 190 krajach na świecie i w 41 językach. W Polsce Google AdWords działa od 2003 roku.

Jednym z polskich pionierów korzystających z tego narzędzia była krakowska firma Krakvet, prowadząca lecznice dla zwierząt i sklepy zoologiczne także w internecie. Krakvetowi zależało głównie na zwiększeniu sprzedaży w sklepie internetowym. Tradycyjna reklama banerowa w portalach nie przynosiła oczekiwanych efektów. Dlatego zdecydowano się na AdWords.

Aby taka kampania była efektywna, trzeba odpowiednio zastosować słowa kluczowe. Trzeba precyzyjnie dopasować wyświetlane reklamy do zapytań użytkowników szukających informacji o konkretnych produktach.

AdWords działa tak, że za każdym razem, gdy internauta szuka czegoś w Google, obok wyników wyszukiwania mogą wyświetlić się reklamy powiązane tematycznie z wyszukiwanym hasłem. A skąd Google wie, które reklamy są powiązane tematycznie? Służą do tego właśnie słowa kluczowe.

Każdy reklamodawca planujący kampanię reklamową w wyszukiwarce przygotowuje listę takich słów powiązanych z jego biznesem. Jego reklamy mogą być wyświetlane wtedy, gdy ktoś wpisze określone frazy w Google, np. dla kliniki weterynaryjnej mogą być to słowa: „weterynarz Kraków” czy „lecznica dla zwierząt Kraków”.

W przypadku Krakvetu efekt był imponujący. – Sprzedaż wzrosła 20-krotnie. Średnio co trzeci klient trafiał do nas z Google AdWords – podsumował kampanię Marek Batko, współwłaściciel firmy.

Reklamodawca decyduje

Dla małych i średnich firm niedysponujących ogromnymi budżetami reklamowymi ogromne ważne jest, że w Google AdWords płaci się za kliknięcia reklamy. To znaczy, że niezależnie od tego, ile razy reklama zostanie wyświetlona, reklamodawca płaci tylko wtedy, gdy ktoś na nią kliknie i zakończy się to wizytą na jego stronie internetowej.

Sam reklamodawca określa budżet na kampanię w Google. Nie ma bowiem określonych z góry cen ani minimalnego progu wydatków. Może to być kwota rzędu 20 czy 30 złotych dziennie. Wreszcie reklamodawca decyduje także, gdzie chce wyświetlać swoje reklamy. Może więc ograniczyć obszar do określonych miast czy regionów, może podjąć decyzję o kampanii ogólnopolskiej, a nawet wybrać kraje poza granicami, do których chciałby dotrzeć z ofertą.

Wszystko to daje dużą elastyczność firmom reklamującym się za pomocą wyszukiwarki Google i klienci sobie to niezwykle cenią. Potwierdza to Marek Milanowski, współwłaściciel firmy budowlanej Sanito. Gdy kilka lat temu stratował ze swoim biznesem postanowił wypróbować możliwości reklamowe w internecie jakie stwarza Google. – Okazało się szybko, że reklama była bardzo efektywna – mówi Marek Milanowski. Docenia on dostępne w Google AdWords narzędzia, które pozwalają mu bardzo precyzyjnie śledzić to, co dzieje się z jego reklamami – sprawdzać ile osób je kliknęło w stosunku do tego, ile razy były wyświetlone. Marek Milanowski ceni również to, że taką kampanię może prowadzić samodzielnie. Wystarczy bowiem założyć konto w programie reklamowym Google AdWords i można zacząć prowadzić kampanię. Oczywiście, jeśli ktoś potrzebuje wsparcia przy założeniu konta i stworzeniu pierwszej kampanii, może je otrzymać przez infolinię Google'a. Przy prowadzeniu kampanii marketingowej w wyszukiwarkach można też jednak skorzystać z wyspecjalizowanych w tym zakresie firm – w Polsce jest wiele agencji oferujących takie usługi.

Coraz więcej na reklamę w wyszukiwarkach

W pierwszym półroczu 2010 roku w porównaniu do tego samego okresu roku 2009 wydatki na reklamę w wyszukiwarkach urosły aż o 30 proc. – wynika z raportu firmy interaktywnie.com, którego partnerem jest IAB Polska. Był to wynik najlepszy ze wszystkich kategorii reklamy w sieci (reklama graficzna zyskała piętnastokrotnie mniej). Na tę formę promocji rodzime firmy wydały przeszło 217 mln zł. Eksperci szacują, że w całym ubiegłym roku wydatki na reklamę w wyszukiwarkach przekroczyły 400 mln zł.

Słowniczek

AdWords – program wspomagający kontekstowe kampanie reklamowe na stronach Google. Opłaty za korzystanie z niego bazują na modelu koszt za kliknięcie (CPC).

CPC – (ang. cost per click) oznacza koszt kliknięcia w link (reklamę). Kampania CPC to kampania, w której klient płaci za kliknięcie w reklamę, a nie jej wyświetlenie.

Słowo kluczowe – słowo lub fraza, które po wpisaniu do wyszukiwarki internetowej powodują wyświetlenie wyników wyszukiwania. Słowem kluczowym może być na przykład „transport”, jak też „transport Łódź” czy „transport mebli Łódź”.