Taniec po raz 13.

Według wyliczeń przygotowanych dla „DGP” przez Nielsen Audiencje Measurement największymi wygranymi minionego roku wśród programów rozrywkowych były produkcje TVN-u. To one w przeliczeniu na liczbę odcinków (odpowiednio 13., 12. i 14.) cennikowo zarobiły najwięcej.

● „Mam talent” zarobił 82 mln złotych;

● 12. edycja „Tańca z gwiazdami” – 60 mln;

● 11. edycja „Tańca z gwiazdami” – 46 mln zł.

W pierwszej „15” programów nadawanych regularnie królują te emitowane w primie timie codziennie lub prawie codziennie. Niepodzielnie – prognoza pogody w TVP. Potem seriale – „Na Wspólnej” (TVN – 226 mln zł), „Pierwsza miłość” (Polsat – 200 mln) i „M jak miłość” (TVP 2 – 177 mln), serwisy pogodowe i serwisy sportowe. Wyjątkiem w „15” są: poranny program „Dzień dobry TVN” – zarobił 169 mln zł, oraz teleturniej „Jaka to melodia” TVP 1 – 131 mln.

Sprawdzone pomysły

Wyniki te jednak są teoretyczne, bo opracowane według cenników prezentowanych przez stacje. A więc bez upustów, jakie dają reklamodawcom. Jedno jest jednak pewne: najlepiej zarabiają sprawdzone formuły, czyli wielkie show oraz seriale. I to na nie postawią stacje w 2011 roku.

TVN szykuje swój nowy muzyczny show „X-Factor”, a już w marcu w Polsacie wystartuje następca „Idola”, czyli „Must Be the Music – Wygra muzyka”. W nowym programie Dwójki – „Bitwa na głosy” – rywalizować będą zespoły prowadzone przez gwiazdy.

TVN zapowiedział też 6. edycję programu „You Can Dance” i najprawdopodobniej nie powstrzyma się przed 13. serią „Tańca z gwiazdami”.

Telewizje nie eksperymentują z prostego powodu. Choć rok 2010 pod względem wpływów finansowych rozpoczął się dla nich bardzo dobrze, to później dynamika przyhamowała. Dom Mediowy Starlink szacuje, że po trzech kwartałach 2010 roku wartość netto telewizyjnego rynku reklamowego wyniosła 5,94 mld zł i była o 4,8 proc. wyższa niż rok wcześniej.

– Jednak końcówka roku pokazała, że tak duże ożywienie było tylko pozorne – mówi Maciej Ziomek, szef Starlinku. Wzrost całego rynku reklamowego w 2010 roku może wynieść 3,4 – 3,8 proc.

Dom mediowy Zenith-Optimedia przewiduje, że rynek reklamy telewizyjnej wzrośnie w 2011 r. o 7,3 proc. po 4,2-procentowej zwyżce w 2010 roku.

Kanały tematyczne pędzą

Polsat mówi o wzroście ok. 7-procentowym. Inne stacje nie podają na razie konkretnych liczb, ale wszystkie prognozują większe zyski z reklamy w 2011 r. Największą dynamikę widać w kanałach tematycznych.

– Według naszych danych wyraźnie rośnie ich udział w torcie reklamowym. W 2009 r. wynosił on jeszcze 12 proc., w 2010 już 16 proc. – wylicza Ziomek.

Warto więc obserwować, jak w najbliższych miesiącach będą rozwijać się takie kanały, jak AXN czy TV Puls.