Chodzi o dofinansowanie z publicznych pieniędzy kolejowych połączeń międzywojewódzkich, które są nierentowne, ale ich utrzymanie jest ważne ze społecznego punktu widzenia.

Jak poinformowało we wtorek Centrum Informacyjne Rządu, rząd upoważnił ministra infrastruktury do zawarcia umowy z PKP Intercity na 10 lat, od 2011 do 2020 r. W umowie mają znaleźć się zapisy dotyczące planu finansowego spółki, nowych zasad naliczania rekompensaty dla przewoźnika z tytułu strat poniesionych przy świadczeniu usług publicznych, poprawy jakości usług oraz zasad wypłaty ewentualnego zysku.

W projekcie budżetu na przyszły rok na dofinansowanie przewozów międzywojewódzkich przewidziano 240 mln zł. CIR poinformował, że przez najbliższe dziesięć lat na dofinansowanie przewozów międzywojewódzkich ma zostać przeznaczone ok. 2 mld 785 mln zł. Rząd przewiduje, że od początku 2012 r. dofinansowanie do przewozów międzywojewódzkich będzie korygowane o planowany stopień inflacji, plus 1 proc.

PKP Intercity ma otrzymać także dofinansowanie na kupno nowego taboru. Ma to być 200 mln euro (ok. 800 mln zł) z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. We wtorkowym komunikacie rząd wyraził nadzieję, że przyniesie to poprawę jakości usług świadczonych przez spółkę.

210,3 mln zł na inwestycje w linie kolejowe w 2011 r.

210,3 mln zł z Funduszu Kolejowego będzie w przyszłym roku przeznaczone na inwestycje w linie kolejowe - poinformowało we wtorek w komunikacie Centrum Informacyjne Rządu. W sumie w 2011 roku Fundusz ma wydać 955,3 mln zł.

Jak poinformowało CIR, rząd zatwierdził we wtorek program wykorzystania w 2011 r. pieniędzy zgromadzonych w Funduszu. Fundusz ma dysponować kwotą 980 mln zł, z czego wydane ma być 955,3 mln zł. W przyszłym roku realizowane i finansowane z Funduszu będą tylko najpilniejsze zadania dotyczące linii kolejowych.

Najwięcej, bo 500 mln zł ma być przeznaczone na wykup od PKP S.A. akcji zarządzającej siecią polskich torów spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Przewiduje to uchwalona w kwietniu przez Sejm nowelizacja ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe". Dzięki temu zarządca infrastruktury ma być uniezależniony od Grupy PKP, do której należą też przewoźnicy kolejowi. Wydzielenia PKP PLK z Grupy PKP domaga się od Polski Bruksela. PKP S.A. ma natomiast uzyskać środki na spłatę historycznego zadłużenia, które sięga ok. 6 mld zł.

Z puli przeznaczonej na inwestycje infrastrukturalne 205,3 mln zł przewidziano dla PKP PLK, a 5 mln zł ma otrzymać PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Dla PKP PLK zarezerwowano też 70 mln zł na remonty i utrzymanie sieci. 175 mln zł dostaną przewoźnicy kolejowi na zakup, modernizację i naprawy taboru obsługującego przewozy pasażerskie.

Fundusz Kolejowy zasilają wpływy z opłaty paliwowej, czyli rodzaju podatku, którym poza akcyzą obciążone są paliwa. Funduszem zarządza Bank Gospodarstwa Krajowego, który może zaciągać kredyty i pożyczki na jego rzecz, gwarantowane przez Skarb Państwa.