Poczynając od 6 października 1 m3 CNG na stacjach PGNiG kosztuje 2,22 brutto. Zgodnie z unijną dyrektywą do października 2013 roku sprężony gaz ziemny będzie objęty zerową stawką VAT.

W Polsce działają zaledwie 33 ogólnodostępne stacje CNG, które są najczęściej organizowane przez lokalne gazownie lub przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej. (Dla przykładu tylko w samym Berlinie jest kilkanaście takich stacji). Poza tym w kraju funkcjonuje 13 stacji niedostępnych publicznie, prowadzonych przez różne firmy, m.in. dwie przez spółkę Fiat Auto Poland, w Bielsko Białej i Tychach.

Po polskich drogach porusza się około półtora tysiąca pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Jest to liczba znikoma w porównaniu z naszymi zachodnimi sąsiadami, ale na tyle znaczna, że powoduje kolejki na niektórych stacjach.

Najczęściej stacje tankowania CNG zaopatrywane są w paliwo z podziemnego gazociągu. Ponieważ ciśnienie w nim panujące jest zbyt niskie, aby umożliwić pełne zatankowanie zbiorników pojazdu jest ono zwiększane przez sprężarkę gazu pracującą na stacji. Określenie jej wydajności i sposobu tankowania ma decydujący wpływ na wyposażenie stacji w pozostałe elementy przez co decyduje w znacznym stopniu o koszcie całego obiektu.

Światowym liderem w liczbie samochodów napędzanych CNG jest Argentyna. Według danych „The Gas Vehicle Report” w Argentynie znajduje się 1 400 000 tego typu pojazdów. Na drugim miejscu znajduje się Brazylia z 921 tysiącami samochodów na CNG, na trzecim zaś Pakistan z 475 tysiącami samochodów.

Auta z napędem na sprężony gaz

Obecnie w Polsce można kupić 18 nowych samochodów osobowych fabrycznie wyposażonych w zasilanie sprężonym gazem ziemnym. Najwięcej modeli oferuje Fiat. Są to Panda, Punto, Punto Evo, Qubo, Doblo, Multipola, Fiat 500. U dealerow Forda dostaniemy auta Focus i Focus C-MAX, w salonach Opla dostępne są modele Combo Tour, Zafira i Zafira Turbo. Volkswagen oferuje trzy wersje samochodów z napędem CNG: Caddy Life Eco-Fuel, Touran 1.4 TSI Eco-Fuel i Passat 1,4 TSI Eco-Fuel. Po jednym modelu oferują Volvo – V70 Bi-Fuel – i Subaru – Legacy.

Mercedes już sprzedaje model B 170 NGT. Natomiast producent niedawno ujawnił szczegóły wprowadzenia do sprzedaży nowej wersji silnikowej limuzyny klasy E zasilanej sprężonym gazem ziemnym (CNG). Ten pojazd przedstawiony dla publiczności na targach motoryzacyjnych AMI 2010 w Lipsku, pojawi się w salonach samochodowych w Niemczech w grudniu tego roku, a od 13 października będzie można zacząć składać na niego zamówienia.

Ceny podstawowych wersji wyposażenia zaczną się od 46.172 euro (razem z 19 proc. VAT). Na początku silnik o oznaczeniu NGT BlueEFFICIENCY będzie dostępny tylko w wersji nadwoziowej typu sedan.