Krajowe produkcje świetnie radzą sobie w Empiku. Tam wyprodukowany przez TVP „Czas honoru” otwiera listę bestsellerów. Na trzecim miejscu jest pierwszy sezon serialu TVN „Usta, usta”. Te wydawnictwa klienci kupują chętniej niż m.in. „Autora widmo” Romana Polańskiego czy „Vicky Cristina Barcelona” Woody’ego Allena. Wysoko w rankingu Empiku plasują się inne serialowe produkcje: mający już 10 lat serial „Kasia i Tomek” z TVN oraz inna produkcja TVP – „Ojciec Mateusz” z Arturem Żmijewskim w roli tytułowej.

Seks przegrywa z ustami

W internetowym sklepie Merlin.pl w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się tytułów znalazły się dwie polskie produkcje serialowe: na czwartej pozycji „Czas honoru”, a na siódmej „Usta, usta”. Zdystansowały one m.in. „Gran Torino” z Clintem Eastwoodem czy amerykański serialowy hit wszech czasów „Seks w wielkim mieście”.

Nic dziwnego, że wydawcy nie zasypiają gruszek w popiele i zasilają rynek kolejnymi odgrzewanymi produkcjami. Do sklepów trafiło właśnie nowe wydanie serialu „Czarne chmury”, kilkupłytowy box z drugą edycją „Czasu honoru” oraz trzy kolejne odcinki „Ojca Mateusza”. Wkrótce na półkach sklepowych pojawi nowa edycja słynnej śląskiej trylogii Kazimierza Kutza („Sól ziemi czarnej”, „Perła w koronie” i „Paciorki jednego różańca”) oraz jeden z ostatnich hitów TVP – serial „Dom nad rozlewiskiem” z Joanną Brodzik.

Wydawcy wygrzebują z lamusa nawet zapomniane już nieco tytuły. Niedawno do sklepów trafiło „Życie na gorąco” z końca lat 70.

Ten nieudany propagandowy serial Andrzeja Konica z Leszkiem Teleszyńskim w roli dziennikarza na usługach peerelowskiej bezpieki tropiącego niemieckich nazistów po całym świecie w ofercie oficyny wydawniczej Galapagos stał się prawdziwym hitem.

Kanał tematyczny Kino Polska przygotowuje box z filmami Grzegorza Królikiewicza, milczącego od lat wybitnego reżysera, twórcy głośnych eksperymentalnych filmów: „Na wylot”, „Tańczący jastrząb” i „Zabicie ciotki”. Wydawnictwo ukaże się w nakładzie 3 tys. egzemplarzy.

Powtórki napędzają sprzedaż

Wydawcy pytani o wyniki sprzedażowe poszczególnych tytułów zasłaniają się tajemnicą handlową. Wiadomo jednak, że średnie nakłady płyt DVD z serialami kształtują się na poziomie 3 – 4 tysięcy egzemplarzy. Sprzedaż trzech czwartych nakładu uważana jest za dobry wynik. Tytułów ze ścisłej czołówki sprzedaje się nawet 20 tys. sztuk. – Popyt na polskie seriale jest stały, a telewizyjne powtórki wręcz napędzają nam klientów – mówi sprzedawca na stoisku z filmami w MediaMarkcie na warszawskiej Pradze.