Po tym jak branża internetowa prezentowała dotychczas swoją przewagę, oferując reklamodawcom możliwość płacenia tylko za efekty kampanii reklamowych, wydawcy prasy postanowili powalczyć o rynek tą samą bronią. Coraz więcej wydawnictw, poza wpływami z reklam prezentujących głównie wizerunek firm, szuka pieniędzy, pośrednicząc w sprzedaży towarów i usług, a także rozliczając się tylko za efekty.

Płacić za efekty

Już niebawem taki model zarabiania na reklamach wypróbuje na polskim rynku jeden z wydawców we współpracy z domem mediowym Mediasense, należącym do Grupy ADV, który wdrożył właśnie narzędzie do rozliczeń efektywnościowych. Na łamach jednego z dzienników ukazywać się będą ogłoszenia, za które wydawca otrzyma wynagrodzenie dopiero wtedy, gdy czytelnik skorzysta z oferty.

– To związanie efektów kampanii z wynagrodzeniem wydawcy, które dotychczas było głównie domeną internetu. Uznaliśmy jednak, że w podobny sposób można przyciągać reklamodawców do prasy – tłumaczy Piotr Bieńko, dyrektor zarządzający domu mediowego Mediasense.

Nie ujawnia szczegółów, bo projekt ma charakter pilotażowy, ale ma być wprowadzany szerzej.

– Wydawcy prasy też mogą sprzedawać reklamy w modelu efektywnościowym, nie tracąc kampanii wizerunkowych. W taki sam sposób można też reklamować ofertę operatorów telekomunikacyjnych, banków czy ubezpieczycieli – dodaje Piotr Bieńko.

Poszukiwanie przez wydawców nowych źródeł przychodów to efekt zmieniającego się rynku. Co prawda najwięcej wydawcy zarabiają wciąż na sprzedaży powierzchni reklamowej w wydaniach papierowych. Ale to źródło przychodów nie jest już tak duże jak kiedyś.

Za czytelnikiem

Gazety poszły więc za swoimi użytkownikami do internetu, rozwijając własne serwisy. Największe wydawnictwa na polskim rynku mają już w sieci stabilną pozycję. W comiesięcznym rankingu Megapanel PBI/Gemius prezentującym 20 największych witryn znajduje się już pięciu wydawców prasy: oprócz posiadającej portal Gazeta.pl Agory, są tu również Axel Springer, Grupa INFOR PL, Polskapresse i Media Regionalne. Na ich serwisy wchodzi dziś miesięcznie ponad 30 mln użytkowników.