Firma podała, że w ciągu trzech miesięcy skonsolidowany zysk netto wzrósł do 19,89 mld rupii (429 mln dol.) wobec straty netto w wysokości 3,29 mld rupii rok wcześniej. Pomogła między innymi sprzedaż luksusowych marek Jaguar i Land Rover na rynkach wschodzących takich jak Chiny.

„Zdecydowane odrodzenie zanotowano we wszystkich regionach. Na pierwszy plan wysuwają się Chiny, gdzie wzrost wyniósł 104 proc.”, podała firma w nawiązaniu do wyników Jaguara i Land Rovera.

Dobra wiadomość dla Tata pojawia się w momencie, gdy rodzimy indyjski rynek motoryzacyjny szybko rośnie za sprawą coraz wyższego popytu na obszarach wiejskich i zwiększonej dostępności kredytów samochodowych. Indyjskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów podało, że w lipcu sprzedaż aut osobowych wzrosła o 38 proc., licząc rok do roku.

W II kwartale Tata Motors sprzedał 181 708 pojazdów, o 48 proc. więcej niż rok wcześniej. Jego wyniki przekroczyły oczekiwania analityków – eksperci ankietowani przez Reutersa szacowali, że zysk netto wyniesie 9,8 mld rupii, a sprzedaż 265,2 mld.

Akcje Tata Motors, który ma kapitalizację rynkową w wysokości 11 mld dol., wzrosły o 4,2 procent i zamknęły się na poziomie 957,30 rupii.

Udziały Tata, które w lutym ubiegłego roku osiągnęły minimum na poziomie 126 rupii, wzrosły od tego czasu siedmiokrotnie. W tym roku zwyżkowały o 21 proc., podczas gdy cała giełda umocniła się o 4 proc., a sektor motoryzacyjny o około 16 proc.

Firma podała, że Jaguar i Land Rover sprzedały w kwartale zakończonym w czerwcu 57 153 pojazdy, wobec 35 947 rok wcześniej.

Sprzedaż samochodów osobowych w Indiach wzrosła o 56 proc. za sprawą wprowadzenia do rodzimej oferty nowych modeli.

Największy segment firmy, średnie i duże ciężarówki, zanotował 62,4-proc. wzrost sprzedaży, licząc rok do roku.

Tata Motors jest największym w Indiach producentem ciężarówek i trzecim co do wielkości producentem samochodów osobowych.

57,2 tys. – tyle jaguarów i land roverów sprzedał Tata w ostatnim kwartale; rok wcześniej było to 22 tys. mniej

11 mld dol. – taka jest kapitalizacja rynkowa Tata Motors

Joe Leahy

„Financial Times”

tłum. tk
© The Financial Times Limited 2010. All Rights Reserved