Na koniec drugiego kwartału 2010 r. Poczta Polska miała o 6 proc. więcej umów zawartych z klientami niż w końcu 2009 r. W ciągu ostatniego półrocza z usług operatora zaczęły znów na większą skalę korzystać niektóre banki. Liczbę przesyłanych listów zwiększyli też operatorzy telekomunikacyjni oraz kablówki – wynika z informacji „DGP”. Wśród tych, którzy wysyłają dziś do klientów listy z dużą literą M na kopercie, potwierdzającą korzystanie z nowej usługi Przesyłka Aglomeracja, są m.in. PKO BP i BPH, a także operatorzy Netia, Cyfra+ i Era.

Sama Poczta Polska nie chce ujawnić, którzy z kluczowych klientów zwiększyli skalę korzystania z jej usług, zasłaniając się tajemnicą handlową. – Mogę jedynie potwierdzić, że kilkunastu znaczących klientów wróciło do nas z większą liczbą przesyłek – mówi Janusz Jank, dyrektor handlowy w centrum usług pocztowych Poczty Polskiej.

Argument cenowy

To efekt wprowadzonej z początkiem roku nowej usługi dla firm o nazwie Przesyłka Aglomeracja (PA). Poczta poprawiła jakość obsługi i zmieniła politykę upustową, co oznacza obniżkę cen. Była to odpowiedź na działania prywatnych operatorów, takich jak InPost, PAF czy PGP, którzy zaczęli podgryzać główny biznes Poczty Polskiej. W ubiegłym roku dostarczyli 87 mln przesyłek, podczas gdy rok wcześniej było to 35 mln.

Narodowy operator podkreśla, że nie stracił całkowicie żadnego z biznesowych klientów, ale niektórzy zaczęli kierować część przesyłek do prywatnych konkurentów. PA zatrzymała ten trend.

Wyższa jakość

W maju Poczta zleciła TNS OBOP przebadanie opinii klientów biznesowych na temat jej usług. Na celownik wzięto 400 firm, które m.in. ze względu na obroty mają szansę wejść do grona kluczowych klientów. To grupa około 40 kontrahentów: banków, instytucji finansowych, operatorów telekomunikacyjnych oraz administracji publicznej. Klienci z tej listy przynoszą firmie 20 – 30 proc. rocznego obrotu. OBOP zmierzył m.in. poziom satysfakcji. W skali od 40 do 100 pkt wynik wypadł nieźle, bo wyniósł 69 pkt, a w niektórych segmentach sięgał 74 pkt.

– To bardzo dobry rezultat. Średnia tego indeksu dla europejskiego rynku usług wynosi 64 pkt. Ponad połowa respondentów zauważyła poprawę we współpracy z Pocztą w ciągu ostatnich 6 miesięcy – mówi Janusz Jank.