Od 2008 r. ich udział w rynku zwiększył się o 1,1 proc., do 11,1 proc. To dużo. Notowania plazmy rosną kosztem największego rywala – telewizorów LCD, których udział spadł z 89,8 proc. do 88,9 proc.

Rządzą w dużych przekątnych

Grzegorz Stanisz z firmy Samsung Electronics Polska twierdzi, że udział telewizorów plazmowych w rynku może sięgnąć 15 – 17 proc. W niektórych segmentach sięgnie nawet 20 proc.

Plazma opanowuje przede wszystkim tę część rynku, w której rządzą telewizory o dużych przekątnych ekranu.

Radosław Jaworski z polskiego oddziału Panasonic Marketing Europe mówi wprost: – Plazmie sprzyja fakt, że w ostatnich latach najszybciej rosnącą kategorią są telewizory o przekątnej 40 – 42 cale, gdzie ta technologia ma bardzo silną pozycję.

Pod względem wartości sprzedaży segment dużych odbiorników wzrósł od stycznia do maja aż o 33,2 proc. Pod względem ilości sprzedanego towaru zwiększył się o 25,7 proc.

Co więcej, rośnie też zainteresowanie telewizorami o jeszcze większych przekątnych, sięgających powyżej 43 cali. Przez pięć miesięcy tego roku sprzedało się średnio o 3,5 proc. więcej dużych telewizorów niż w tym samym okresie roku ubiegłego.

Wyższa jakość

O preferencjach plazmy decyduje jakość i rachunek ekonomiczny.

– Telewizory plazmowe są relatywnie tańsze w przeliczeniu na jeden cal ekranu niż odbiorniki LCD czy LED. To wpływa na decyzje osób, które są zdecydowane na zakup dużego odbiornika – wyjaśnia Grzegorz Stanisz.

50-calowy telewizor plazmowy to koszt 6 tys. zł. Odbiornik o podobnych parametrach, ale mniejszy, bo 46-calowy w wersji LCD, to wydatek 5,2 tys. zł, zaś w wersji LED – 8,5 tys. zł.

Do tego oferta jest dużo szersza niż jeszcze kilka lat temu – przybyło modeli, często zmienia się design. Telewizory plazmowe charakteryzują się lepszym odwzorowaniem kolorów oraz bardzo szybkim czasem reakcji matrycy, co wpływa na lepszą jakość obrazu. Dlatego technologia ta jest doceniana przez koneserów kina oraz sportu.

Telewizory plazmowe przeżywają renesans także z powodu technologii 3D. Dzięki wyśrubowanym parametrom to w tej chwili optymalna technologia do oglądania obrazów w trójwymiarze.

Rośnie produkcja

Producenci, którzy mimo spadku sprzedaży w ostatnich latach postanowili utrzymać produkcję telewizorów plazmowych, teraz triumfują. Według nich technologia będzie się coraz bardziej umacniała na rynku.

– W pierwszym półroczu odnotowaliśmy o 20 proc. większy popyt niż przed rokiem – mówi Ireneusz Smaga, wiceprezes LG Electronics.

Na polskim rynku plazmy rządzą trzy firmy: Panasonic, który jest liderem, Samsung oraz LG.

– Prowadzimy badania zarówno nad plazmą, jak i LCD – mówi Jaworski.

Plazma to technologia przyszłości także dla Samsunga.

11,1 proc. – taki jest udział plazmy w rynku telewizorów

4,4 mld zł – taka jest wartość rynku telewizorów