Podwyżki wymuszają rosnące koszty produkcji. Przede wszystkim firmy meblarskie skarżą się na drożejące drewno. W zeszłym roku za metr sześcienny surowca wytwórcy mebli płacili 137 zł. W tym roku jest to już 144 zł.

Kolejnych podwyżek nie wyklucza też Fabryka Mebli Forte, która od 1 lipca podniosła ceny części swoich produktów.

– Podwyżki wyniosły średnio około 5 proc. Zostały nimi objęte jednak tylko starsze kolekcje. Nowości z tego i poprzedniego roku postanowiliśmy sprzedawać po starych cenach – tłumaczy Cezary Roszkowski z Fabryki Mebli Forte.

Te częściowe podwyżki wzięły się z obaw, aby nie wystraszyć klientów, których i tak ostatnio ubywa. A pierwsze miesiące nie były najlepsze dla spółki. Przychody Forte za I kwartał wyniosły 108 mln zł wobec 140 mln zł w roku ubiegłym.

Spadki sprzedaży odnotowali także inni producenci. Jednak te firmy, obawiając się dalszego pogorszenia sytuacji, zdecydowały się na pozostawienie cen na niezmienionym poziomie.

– Nie przewidujemy na razie podwyżek. Uważamy, że to może przynieść dalsze zahamowanie popytu. Naszym zdaniem ożywić rynek mają szansę tylko nowe produkty. Wprowadziliśmy do sprzedaży trzy nowe kolekcje – tłumaczy Monika Tokarska z firmy Meble Vox.

Spać spokojnie mogą także klienci Ikei. Ten szwedzki producent również nie ma na razie w planach podwyżki cen. Wręcz odwrotnie – przymierza się do obniżki cen wielu produktów.

– Kryzys nam sprzyja. Popyt na nasze meble rośnie. Dlatego zainwestujemy w tym roku 60 mln zł w obniżkę cen kolejnych towarów. To oznacza spadek cen o 3,5 proc. – tłumaczy Karolina Horoszczak z Grupy Ikea.

Takie podejście podzielają sieci handlujące meblami. To ich kryzys dotknął w tym roku najbardziej. Sprzedaż detaliczna mebli zmalała w pierwszych miesiącach roku średnio o 20 – 30 proc. Producenci deklarowali natomiast spadki sprzedaży średnio o 10 proc.

– Czujemy naciski ze strony dostawców na podwyższanie cen, ale dotychczas udaje nam się jeszcze kupować meble po dotychczasowych cenach. Szczególnie że wciąż trwają sezonowe wyprzedaże i promocje – mówi Piotr Krzanowski, prezes zarządu sieci sklepów meblowych Abra.

Trudno jednak przewidzieć, jak długo uda się sieciom handlowym utrzymać obecne ceny mebli.

– Wydaje się, że okres jesienny będzie decydujący dla branży – dodaje Piotr Krzanowski.