– Wschodni pas jest modny. I nie przyjeżdża się tam jak kiedyś, na kemping i pod namiot, tylko do pensjonatów i kwater prywatnych dobrej jakości – mówi Krzysztof Łopaciński, prezes Instytutu Turystyki.

Absolutnym hitem tego roku są Mikołajki. Ale też oferta przez ostatnie lata niepomiernie się tu wzbogaciła. Na 10 tys. mieszkańców przypadają 2532 miejsca noclegowe w hotelach oraz 3745 w pensjonatach i kwaterach. To średnio dwa razy więcej niż na Cyprze.

– Na najbliższe tygodnie mamy zarezerwowane 80 proc. miejsc. Przy pobycie siedmiodniowym cena za noc to 234 zł – mówi Hanna Szczepanek z hotelu Gołębiewski.

Mazury goni Podlasie – ze względu na piękne okolice, rozwijającą się infrastrukturę oraz niższe ceny. A za rok będzie to jeden z najatrakcyjniejszych zakątków Polski. Na nowe pensjonaty i hotele przeznaczono w tym roku – wraz z dotacjami unijnymi – 120 mln zł.

Ceny działek rekreacyjnych także idą tam w górę. Na Podlasiu i Mazurach w atrakcyjnych miejscowościach dochodzą do 100 zł za mkw. – to dwa razy więcej niż średnia.

Duże wydatki na promocję się opłacają. W nieuczęszczane do tej pory rejony Polski zaczyna przyjeżdżać coraz więcej turystów.

– Wszystko dzięki reklamie. Samorządy wydają duże sumy na wypromowanie regionu i teraz widać efekty – tłumaczy Jadwiga Dąbrowska, dyrektorka biura Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Sam Białystok wydał na kampanię promocyjną prawie 2 mln zł. Augustów podpisywał nawet specjalne umowy z TVP, żeby jego walory turystyczne obejrzeli na wizji widzowie śniadaniowego show.

Jak mówi Dąbrowska, w zeszłym roku tylko do miejscowych centrów informacji turystycznej zgłosiło się 450 tys. osób. Rok wcześniej było ich o 50 tys. mniej. – Przyjeżdżają głównie mieszkańcy Mazowsza, Pomorza czy Mazur, ale mamy też gości z dalszych terenów, np. z Dolnego Śląska.

Za trzy dni Małgorzata Jaglińska, 27-letnia pracownica jednej z warszawskich fundacji, będzie pływać kajakiem po Bugu. W tym roku zamiast smażyć się na bałtyckiej plaży albo łazić po górach, jedzie na Podlasie, do Drohiczyna.

– Miałam dość tłumów na sopockim molo czy w Zakopanem – mówi Małgorzata Jaglińska.

O Drohiczynie usłyszała od znajomych, którzy pod Białystok – do Moniek – wyciągnęli ją w zimie na sylwestra. – Byłam zauroczona ludźmi, od których wynajmowaliśmy domek, turystów się tam traktuje niemal jak rodzinę, którą trzeba jak najlepiej ugościć – mówi Jaglińska. Atutem są też ceny – nie tak wygórowane jak w wypromowanych kurortach na Mazurach czy nad morzem.

O ile w przypadku wyjazdów krajowych widać już zmianę trendu, o tyle zagraniczne wyjazdy trzymają się utartych szlaków. Niezmienną popularnością cieszy się Egipt, a nie taniejąca w oczach z powodu kryzysu Grecja. Co więcej, według firmy Enovatis, operatora portali turystycznych Wakacje.pl i EasyGo.pl, zainteresowanie Egiptem zwiększyło się o 11 proc. W tym roku na wakacje wybiera się tam 39 proc. turystów wyjeżdżających za granicę. Także niezmienna od lat jest lista miast, w których Polacy najchętniej się zatrzymują podczas wakacyjnych wyjazdów. To Barcelona, Londyn, Rzym i Paryż.

Czy zagraniczne wyjazdy to zagrożenie dla turystyki krajowej? Eksperci twierdzą, że tak. Krzysztof Łopaciński, prezes Instytutu Turystyki, mówi, że zagraniczni hotelarze wprowadzili promocje sięgające nawet kilkudziesięciu procent. Ceny obniżają też biura turystyczne. To wystarczający powód, by Egipt czy Hiszpania stały się alternatywą dla krajowych wycieczek.