statystyki

W którą sieć franczyzową warto zainwestować - ranking

Patrycja Otto30.06.2010, 09:20; Aktualizacja: 30.06.2010, 12:23
  • Wyślij
  • Drukuj

Franczyza cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród polskich przedsiębiorców. Kryzys spowodował bowiem, że coraz więcej z nich zdecydowało się schować pod parasol ochronny znanej na rynku marki.



Zobacz pełen ranking "Franchising w Polsce" - wersja pdf (287.19 kB)

W tej chwili w Polsce działa już ponad 600 systemów sieciowych i agencyjnych. Wiele osób staje więc przed poważnym dylematem, na który koncept biznesowy się zdecydować. Taki problem mają zwłaszcza ci, którzy nie mają doświadczenia w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej. Dziennik Gazeta Prawna postanowił więc sprawdzić, w którą sieć najlepiej zainwestować, która z nich wymaga niewielkiego wkładu własnego i gwarantuje szybki zwrot pieniędzy oraz zyski.

Przebadaliśmy w sumie 151 sieci franczyzowych funkcjonujących w dziesięciu branżach: odzieżowo-obuwniczej, gastronomicznej, spożywczej, wyposażenia wnętrz, turystycznej, nieruchomości, usług dla klientów indywidualnych i biznesowych, finansowej, pielęgnacji urody, jubilerskiej oraz z artykułami zdrowotnymi. Informacje rynkowe dotyczące poszczególnych sieci, a związane z kosztami inwestycji, opłatami dodatkowymi i warunkami, jakie musi spełnić przyszły franczyzodawca, okresem zwrotu z inwestycji oraz liczbą posiadanych sklepów i punktów usługowych pochodzą z portalu franchising.pl oraz od franczyzodawców.

Najwięksi zwycięzcy

Pierwsze punkty można było zdobyć za koszty inwestycji. Zdecydowaliśmy, że im były one niższe tym przyznawaliśmy więcej punktów. I tak, sieci, które wymagały wkładu do 100 tys. zł otrzymywały 4 punkty, 101-150 tys. zł – 3 punkty, 151-200 tys. zł – 2 punkty, 201-240 tys. zł – 1 punkt, powyżej 240 tys. zł – 0 punktów. Taki przysiał punktów wynika z zasobności portfeli potencjalnych franczyzobiorców – przedsiębiorcy są zainteresowani przede wszystkim takimi konceptami, na uruchomienie których wystarczy 100 tys. zł. Kwota 240 tys. zł jest natomiast dla nich barierą, którą niechętnie przekraczają.

Kolejny punkt był przyznawany za brak opłat dodatkowych oraz za zwrot z inwestycji w okresie nie dłuższym niż 2 lata. Wreszcie po 0,5 punktu otrzymywały te sieci, które mogły się już pochwalić więcej niż dwoma własnymi placówkami oraz więcej niż pięcioma franczyzowymi.

Maksymalna liczba punktów, którą można było zdobyć w rankingu wyniosła 7.

W branży odzieżowej i obuwniczej uzyskały ją cztery sieci: Aryton, Vivien Vigo, Madeleine Esotiq oraz Butik. Najniższą liczbę punktów zdobyły natomiast Cocinelle – 1,5 pkt, Tatuum-1 oraz Bagatt -0,5. W ich przypadku zaważyła wysoka kwota inwestycji oscylująca powyżej 250 tys. zł, długi okres zwrotu kapitału wynoszący nawet 5 lat oraz nie podawanie informacji o opłatach dodatkowych, które będzie musiał ponosić w trakcie trwania umowy franczyzobiorca.

Najwyższą możliwą do uzyskania liczbą punktów mogą pochwalić się sieci jeszcze z dwóch branż. Pierwszą jest spożywcza i artykułów przemysłowych, w której zwycięzcą została sieć Czas na Herbatę. Zaraz za nią uplasowały się sieci Dobre Wina, Bacówka oraz Dobrewina.pl., które zdobyły po 6 punktów w rankingu.

Jedni z najbardziej znanych na tym rynku franczyzodawcy, tacy jak Carrefour, czy Milea uzyskali po 5 punktów, mimo, że koszty inwestycji nie przekraczały w ich przypadku 100 tys. zł. Niestety sieci straciły punkty za nie informowanie o opłatach franczyzowych lub ich pobieranie oraz za dłuższy niż 2 lata okres zwrotu z inwestycji.

Drugą z branż, w której franczyzodawcy mogą pochwalić się w naszym rankingu maksymalną liczbą punktów jest sektor finansów i bankowości.

Aż trzy koncepty spośród ośmiu przez nas przebadanych zdobyło 7 punktów. Są to Powszechny Dom Finansowy, Getin Bank i BZ WBK Bank.

Zaledwie pół punktu dzieli od najlepszych konceptów sieć Multita, działającą w branży turystycznej. Na jej wyniku zaważył fakt, że posiada jak na razie 1 placówkę własną.




Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Tagi:umowy

Komentarze: 5

  • 1: Czytelnik z IP: 83.5.187.* (2010-06-30 09:58)

    Bardzo trudno odczytać te tabelki. Proszę to zamieścić na stronie w odpowiedniej rozdzielczości.

  • 2: oszczep z IP: 77.255.3.* (2010-06-30 12:46)

    banki tez siec franczyzowa otwieraja i nie ma sie co temu dziwic w sumie, bo wiadomo, ze obciazenia sa takie z racji zusu i podatkow, ze zawsze lepiej kogos wepchac na wlasna dzialalnosc i tylko mu oflagowanie i produkty podrzucac. swoja droga, to czemu nie. taki getin poszalal z rozwojem w ten sposob i w sumie nie wychodzi na tym zle, a wiec mozna na rozne sposoby sie rozwijac, oczywiscie, jezeli tylko sprzyja temu sytuacja

  • 3: kaki z IP: 213.25.175.* (2010-06-30 16:45)

    ciekawy artykul

  • 4: żyrafa z IP: 93.105.70.* (2010-07-01 08:04)

    ja tam kożystam z usług getinu i nie mam na co narzekać, dobrze inwestuje i dba o klienta ;)

  • 5: żyrafa_ortografa z IP: 46.45.78.* (2012-05-20 13:04)

    Jeżeli ktoś "KOŻYSTA", to pewnie jest RZYRAFĄ !!!


Twój komentarz
Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

zobacz więcej »

serwisy tematyczne w GazetaPrawna.pl