Media Markt rozpoczął właśnie akcję, która ma zachęcić klientów do wydawania pieniędzy.

– Wiele osób wciąż wstrzymuje się z zakupem podstawowych urządzeń, takich jak pralka, lodówka czy telewizor. Powodem jest mocno zakodowany lęk przed utratą pracy – mówi Ewelina Piątek z Media Markt.

Bezrobotni i seniorzy

Sieć znalazła rozwiązanie. Każda osoba, która do końca maja kupi sprzęt AGD w jednym z 41 sklepów Media Markt, będzie mogła go oddać w ciągu sześciu miesięcy i odzyskać 100 proc. wpłaconych pieniędzy, jeśli straci pracę.

W akcji mogą wziąć również udział te osoby, które kupiły towar na kredyt. Wówczas otrzymają w gotówce zwrot zapłaconych rat do banku.

Do kupowania zachęcają także inne sieci. Carrefour postawił na seniorów, którym zaoferował 10-proc. rabat na zakupy zrobione we wtorki. Akcja, rozpoczęta w 25 sklepach, cieszy się powodzeniem.

– Stale obserwujemy wzrost zainteresowania tą akcją, dlatego też zdecydowaliśmy się na rozszerzenie jej na cały kraj – mówi Maria Cieślikowska, dyrektor ds. komunikacji zewnętrznej w Carrefour Polska.

Powodem takich zabiegów o klienta jest słaba sprzedaż detaliczna. Jej dynamika, jak wynika z danych GUS, obniżyła się w 2009 r. do 4,3 proc. z 13,3 w 2008 r. Dane za I kwartał tego roku również nie są najlepsze. Sprzedaż wzrosła zaledwie o 3,4 proc., z tym, że w niektórych kategoriach towarów nadal panują spadki.

– Pierwsze miesiące faktycznie nie były dobre. Rynek skurczył się o 10 proc. – tłumaczy Wioletta Batóg z Media Saturn Holding Polska.

Poza sieciami AGD i RTV mocno ucierpiała także branża meblarska. Najgorszy był luty. Według GUS, który podaje łączne dane o sprzedaży sprzętu AGD, RTV i mebli, popyt na te kategorie towarów zmalał w tym miesiącu aż o 16 proc.

– Przyczyn należy upatrywać przede wszystkim w niestabilności rynku, ogólnym stanie gospodarki i zaostrzeniu polityki kredytowej banków wobec przedsiębiorców – tłumaczy Tomasz Starzyk z Dun & Bradstreet Poland.