W spotach reklamujących wódkę Sobieski w Kanadzie po raz pierwszy udział weźmie Bruce Willis, udziałowiec Grupy Belvedere, oraz Krzysztof Tryliński, dyrektor generalny Grupy Sobieski (która należy do Belvedere). Kampania będzie prowadzona głównie w internecie.

To kolejny północnoamerykański kraj, w którym na sklepowe półki trafi wódka Sobieski. Wcześniej firma z sukcesem wprowadziła produkt na rynek USA. Już w pierwszym roku po debiucie sprzedała tam 255 tys. dziewięciolitrowych kartonów. W drugim roku – czyli 2009 – było to już 580 tys. kartonów w 2009 roku. W ciągu dwóch kolejnych lat, jak planuje firma, sprzedaż powinna wzrosnąć do 1 mln kartonów.

Walka o Amerykę Północną

Tego wyniku w Kanadzie nie da się powtórzyć.

– Rynek kanadyjski jest dziesięciokrotnie mniejszy, jeśli chodzi o liczbę mieszkańców. Tym samym nie sądzę, aby sprzedaż zrealizowana w Stanach Zjednoczonych była osiągalna – mówi Maciej Mayer z Grupy Sobieski.

– Mamy jednak ambicję, żeby Kanada stała się dla nas kolejnym kluczowym rynkiem – dodaje.

Jednak podbój Kanady może być trudniejszy, bo na tamtym rynku świetnie się sprzedaje inny polski trunek, Żubrówka. W ubiegłym roku jej producent – Grupa CEDC – właśnie w Kanadzie odnotował największą dynamikę sprzedaży.

– W zeszłym roku sprzedaż Żubrówki w Kanadzie wzrosła o 35 proc. W tym roku liczymy na ok. 20-proc. wzrost – dodaje Katarzyna Płońska, menedżer ds. eksportu w Grupie CEDC.

Ta firma, dotąd nieobecna w USA, próbuje z kolei zaistnieć na tamtym rynku.

– W tym roku rozpoczęliśmy tam współpracę z Remy Cointreau – jednym z liderów dystrybucji markowych alkoholi z wyższej półki. Liczymy, że ten kontrakt da Żubrówce nowe możliwości – mówi Katarzyna Płońska.

Polacy przestają pić

Eksport staje się coraz bardziej istotny dla producentów. Sprzedaż mocnego alkoholu w Polsce spada z roku na rok. Tendencję tę potwierdza sondaż przeprowadzony przez Eurobarometr. Wynika z niego, że Polacy, obok Litwinów i Łotyszy, piją najmniej alkoholu w Unii Europejskiej.