Unia wymaga, by elektroniczny system poboru opłat za przejazdy ciężarówek wystartował 1 lipca 2011 roku. Myto ma zastąpić winiety, które teraz wykupują kierowcy. W tym systemie wpływy od firm do budżetu wzrosną nawet o 100 proc.

Wprowadzenie elektronicznego myta zmusza jednak rząd do zmiany umów z koncesjonariuszami autostrad. Dziś za przejazdy otrzymują oni od państwa rekompensaty.

To może być bardzo trudne. Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), zarządca płatnego odcinka autostrady A4 z Katowic do Krakowa, twierdzi, że nowy system może pogorszyć sytuację ekonomiczną spółki poprzez odpływ ruchu z autostrady na drogi równoległe nieobjęte mytem. A to rodzi konieczność wypłaty odszkodowania przez Skarb Państwa. – Obowiązująca umowa nie brała pod uwagę takiej zmiany otoczenia ekonomicznego naszego projektu – mówi „DGP” Wojciech Gębicki, prezes SAM. Rząd będzie się musiał także porozumieć z Autostradą Wielkopolską należącą do spółki Kulczyk Holding, która jest koncesjonariuszem A2, oraz spółką GTC budującą i zarządzającą autostradą A1 z Gdańska do Torunia. Obaj koncesjonariusze uważają, że wprowadzenie elektronicznego myta drastycznie zmieni warunki finansowe projektów. – Czekamy na zaproszenie do rozmów. Piłka jest po stronie rządu – mówi nam Robert Koński z Kulczyk Holding. Rozmowy z koncesjonariuszami mają ruszyć w tym roku i skończyć się przed wprowadzeniem systemu.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dopiero kończy przygotowanie wymagań, które będą musiały spełnić firmy startujące w przetargu na budowę i zarządzanie systemem. Do końca kwietnia drogowcy wyślą uczestnikom dokumentację.

Kontrakt zostanie podpisany na 8 lat, a 1 lipca 2011 roku myto obejmie ok. 1,7 tys. km wszystkich autostrad i niektórych drogach ekspresowych. Docelowo znajdzie się w nim ok. 9,1 tys. km dróg.

– System obejmie autostrady, drogi ekspresowe oraz wybrane drogi krajowe – mówi Marcin Hadaj, rzecznik GDDKiA. Ministerstwo Infrastruktury opracowuje rozporządzenie, w którym wskaże odcinki dróg objętych opłatą.

O kontrakt na system wart nawet 500 mln zł stara się dziesięć firm i konsorcjów. Najpoważniejszymi graczami mogą się okazać konsorcja skupione wokół Alcatela, Kapscha, Siemensa, Asseco i T-Systems. Wbrew oczekiwaniom rząd nie wskaże konkretnej technologii, w której system będzie działał. Do wyboru są trzy: satelitarna (funkcjonuje m.in. w Szwajcarii i Niemczech), mikrofalowa (w Austrii i Czechach) oraz połączenie obu (taki wariant rozważali Czesi, ale się wycofali).

23 - 46 groszy może wynosić opłata za przejechanie 1 km płatnej drogi

500 mln zł to szacunkowa wartość kontraktu na elektroniczne myto

2,6 mld zł wyniosą wpływy Krajowego Funduszu Drogowego z opłat do 2012 roku