Nowa spółka, którą stworzy szwajcarski Ringier i niemiecki Axel Springer, skoncentruje na przejęciach na rynku internetowym i telewizyjnym w Europie Środkowej i Wschodniej.
Ponad 300 mln euro – tyle do wydania na przejęcia w ciągu 5 lat będzie mieć nowa spółka stworzona przez Axel Springer oraz szwajcarskiego Ringiera. Obie firmy obejmą w nowym przedsięwzięciu po 50 proc. udziałów, a z połączenia sił powstanie największy gracz na rynku prasowym w Europie Środkowej i Wschodniej o rocznych przychodach przekraczających 400 mln euro.
– Ta transakcja ma mocne uzasadnienie strategiczne i zdecydowanie zmienia układ sił na rynku mediów w regionie. Znaczący nacisk położony zostanie głównie na rozwój w segmencie nowych mediów – powiedział wczoraj DGP Marek Sowa, prezes Axel Springer Polska.
Nowy gracz będzie zatrudniał około 4,8 tys. osób i wydawał w sumie 100 tytułów prasowych i ponad 70 serwisów internetowych. Do nowej firmy Springer wniesie swoje spółki zależne w Polsce, Czechach i na Węgrzech. Ringier – spółki w Serbii, Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. Zgodę na transakcję muszą teraz wydać urzędy antymonopolowe Szwajcarii i Niemiec. Strony liczą, że transakcja zostanie zrealizowana do końca roku. Przedsięwzięciem będzie kierował Florian Fels, były prezes Axel Springer Polska.
Firma zapowiedziała, że głównym celem połączenia sił jest dalszy rozwój, a nie oszczędności. Z jednej strony, wydawca będzie chciał wzmacniać pozycję w segmencie tabloidów, w którym dysponować będzie pięcioma tytułami, m.in. Blesk w Czechach, Blikk na Węgrzech i Fakt w Polsce. Głównie spółka skoncentruje się jednak na segmencie mediów cyfrowych.
– Polska z wiodącym na rynku Faktem oferuje świetne perspektywy dla realizacji tej strategii – dodał Christian Garrels z biura prasowego Axel Springer w Niemczech. To jeden z najważniejszych kierunków w dotychczasowej strategii koncernu Axel Springer.
Polska wskazana została jako jeden ze strategicznych rynków. Zdaniem analityków w Polsce firma skoncentruje się przede wszystkim na rozwoju serwisów internetowych. Według informacji DGP od dłuższego czasu analizuje też możliwość wejścia na rynek mobilnego internetu pod roboczą nazwą FaktMobile, wzorowanym na prowadzonym w Niemczech projekcie BildMobile. Analitycy spekulują, że Springer może ponownie rozważyć przejęcie udziałów w TV Puls, która ma miejsce na rynku naziemnej telewizji cyfrowej.