W 2009 roku na całym świecie producenci sprzedali w sumie 205,3 mln telewizorów, o 1,1 mln mniej niż w 2008 roku – szacuje firma badawcza z USA DisplaySearch. Prognozuje, że w 2010 roku sprzedaż telewizorów wzrośnie do 215 mln sztuk.

Powodem ubiegłorocznego spadku sprzedaży był kryzys ekonomiczny. Tylko w III kwartale 2009 r. sprzedaż była na poziomie wyższym niż w tym samym okresie 2008 roku. Ostatni kwartał 2009 roku – według szacunków DisplaySerach – przyniósł spadek sprzedaży o 1–2 proc.

Niższemu popytowi towarzyszył szybki spadek cen telewizorów. W efekcie mocno spadły przychody producentów. Szacunki mówią, że globalna wartość sprzedaży w 2009 roku mogła się zmniejszyć nawet o 10 proc., do 101 mld dol. DisplaySearch spodziewa się, że I kwartał 2010 r. przyniesie wzrost wartości sprzedaży, pierwszy po sześciu kwartałach spadku. Wzrost wartości sprzedaży prognozowany jest też w całym 2010 roku.

W 2009 roku ponad 68 proc. rynku stanowiły telewizory z ekranem LCD. Według pierwszych szacunków sprzedano ich 140,5 mln sztuk. W 2010 roku udział ten może wzrosnąć do ponad 78 proc. (sprzedaż na poziomie 171 mln sztuk).

Oczekiwana jest zmiana struktury sprzedaży LCD TV. O ile w 2009 roku szybko rosła sprzedaż telewizorów z ekranem do 40 cali, której towarzyszył szybki spadek średniej ceny takich urządzeń, o tyle w tym roku prognozowany jest znaczący wzrost popytu na telewizory LCD o ekranach od 40 cali. Według firmy badawczej iSuppli, stanie się to głównie za sprawą popytu na energooszczędne LCD TV wykorzystujące technologię podświetlania LED.

Więcej: Ceny telewizorów wciąż będą spadać w tym roku