Producenci wódek chcą wykorzystać ostatnie lata dobrej koniunktury i powalczyć o większe udziały w rynku. W tym roku Polacy wydadzą na wódkę ponad 9 mld zł.
W 2007 roku Polacy wydali na wódkę ponad 8 mld zł. To o 17 proc. więcej niż w 2006 roku. Ten rok ma być równie dobry dla producentów, którzy wytwarzają w naszym kraju łącznie ponad 1,3 tys. marek wódki. Co sekundę sprzedawana jest jedna butelka.
- Spodziewamy się podobnego tempa wzrostu. Ale już w kolejnym roku będzie ono mniejsze - informuje Maciej Meyer z Grupy Sobieski.
Jak wyjaśnia, rynek pod względem ilości sprzedaży będzie się stabilizował. To będzie głównym powodem osłabienia dynamiki jego rozwoju. Najbliższe lata są więc ostatnimi, w których producentom łatwo będzie zawalczyć o ugruntowanie swojej pozycji na rynku.
Zwiększenie w nim udziałów zapowiada Bols. W ciągu roku pod tą marką sprzedawanych jest 34 mln półlitrowych butelek alkoholu. Jak wynika z badań ACNielsen, daje to firmie trzecie miejsce na krajowym rynku - po Absolwencie i Żołądkowej Gorzkiej.
- Nowe opakowania, nowa wódka i przede wszystkim nowa strategia sprzedaży mają nam zapewnić przyrost udziałów w rynku - zapowiada Marcin Molin z firmy Central European Distribution Corporation, która sprzedaje Bolsa.
Producenci chcą wykorzystać rosnący popyt na luksusowe alkohole. Z raportu PMR wynika, że sprzedaż najbardziej popularnej marki w tej kategorii sięgnęła w 2007 roku 480 mln zł. W kolejnych latach wódki luksusowe mają zyskiwać na znaczeniu. Liderem tego rynku jest dziś Bols.
- Powodem jest bogacenie się społeczeństwa, a także coraz większe przywiązywanie wagi do marki i jakości trunku - uważa Maciej Meyer.
Stąd duże oczekiwania firmy związane z marką Sobieski, która obecnie jest wiceliderem na rynku alkoholi Premium i Danzka Vodka, której sprzedaż także rośnie.
O ten segment zamierza też walczyć Brown Forman, producent Finlandii, która dziś zajmuje czwarte miejsce. Producent liczy, że w tym roku sprzedaż tej marki zwiększy się o 20 proc. W 2007 roku Polacy kupili 7,2 mln litrów Finlandii.
SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK
Największym producentem w Polsce jest Central European Distribution Corporation z prawie 28-proc. udziałem w rynku. 24 proc. należy do Grupy Sobieski. Trzecie miejsce należy do Polmosu Lublin - 17 proc. rynku. Do dziewięciu głównych producentów należy 86 proc. rynku.
W 2007 roku Polacy wydali na wódkę ponad 8 mld zł. To o 17 proc. więcej niż w 2006 roku. / ShutterStock