Itaka, która w tym roku została liderem na rynku usług turystycznych, chce przyciągnąć klientów z grubszym portfelem.
Biuro podróży rusza na podbój rynku wycieczek luksusowych.

Itaka ma plan

Touroperator będzie musiał zmierzyć się z silną konkurencją TUI, Neckermanna, Ecco Ravel, które już od lat działają w tym segmencie.
– Będziemy oferować wakacje w hotelach cztero- i pięciogwiazdkowych, ale w cenach atrakcyjniejszych niż konkurencja. Chcemy zapewnić wiele dodatkowych udogodnień, jak indywidualny transfer na lotnisko czy wycieczki z przewodnikiem dostępnym na wyłączność – wymienia Piotr Henicz z Itaki.
W ofercie znajdą się też nowe kierunki, niedostępne dotychczas z Polski.
Zdaniem ekspertów, Itaka ma szansę zapewnić dobre ceny, bo dysponuje dostateczną siłą negocjacyjną wobec operatorów hoteli czy czarterów. W tym roku Itaka wysłała na zagraniczne wakacje ponad 280 tys. turystów – najwięcej w Polsce.
Walkę o klienta luksusowego zapowiadają też pozostałe biura. Neckermann stawia na większą siatkę połączeń oraz bardziej rozbudowaną ofertę.
– Wyloty w sezonie lato 2010 r. odbywać się będą z ośmiu, a nie jak dotychczas z pięciu lotnisk. Wśród nowych kierunków jest francuskie wybrzeże Atlantyku, południowa Sardynia i Indie. Proponujemy też wyjazdy do ośmiu parków rozrywki w Europie – wymienia Magda Plutecka-Dydoń z Neckermanna.
TUI, które straciło w tym roku wielu klientów, po tym jak jego wycieczki stały się drogie na skutek osłabienia się złotego względem euro, rozważa obniżki cen.

Umiejętne podejście

Próby zarabiania w segmencie najwyższych cen nie zawsze kończą się sukcesem. Terra Mare, biuro, które zadebiutowało w segmencie luksusowych wyjazdów na początku roku, nie osiągnęło znaczących udziałów w rynku. Zdaniem ekspertów, jednym z powodów był brak reklamy.

Polacy chcą luksusu

Itaka nie zamierza powtórzyć tego błędu.
– Chcemy nagłośnić powstanie nowej marki. Jednym z pomysłów jest wysyłanie gwiazd z pierwszych stron gazet do naszych hoteli i robienie z tego reportaży – mówi Piotr Henicz.
Na korzyść Itaki działa rozwijający się w Polsce segment luksusowych wycieczek, stanowiący obecnie około 6–8 proc. rynku. Coraz więcej klientów wybiera też lepsze hotele.
– W ostatnim sezonie letnim hotele czterogwiazdkowe wybrało 41 proc. osób. Natomiast 14 proc. postawiło na jeszcze wyższy standard i wybrało obiekty pięciogwiazdkowe – mówi Andrzej Glapiak z EasyGo.pl & Wakacje.pl.
W tym roku na rezerwacje powyżej 5 tys. zł zdecydowało się, według danych EasyGo.pl aż 28 proc. klientów.