Przewoźnik wystawi na sprzedaż akcje pięciu spółek i biurowiec, w którym ma siedzibę. Nieruchomości, które pozostaną w LOT, zarząd zamierza zastawić pod kredyty.
Zarząd PLL LOT przygotowuje wyprzedaż aktywów. Pod młotek mają pójść m.in. Petrolot i LS Services, a nawet udziały w EuroLOT, spółce obsługującej połączenia krajowe. Sprzedane, oddane w leasing lub zastawione pod kredyty mają zostać również pozostałe nieruchomości, także siedziba firmy.
Andrzej Kozłowski, rzecznik prasowy LOT, mówi, że to kolejny etap restrukturyzacji spółki. Zaznacza, że do wprowadzenia w życie zamierzeń zarządu niezbędna jest zgoda Ministerstwa Skarbu Państwa, które wraz z TF Silesia kontroluje ponad 94 proc. akcji PLL LOT.

Zdanie właściciela

– Decyzje właścicielskie przedstawiane są dopiero na walnych zgromadzeniach, ale wspieramy działanie restrukturyzacyjne LOT – mówi Maciej Wewiór, rzecznik resortu.
Eksperci uważają, że LOT postępuje słusznie, pozbywając się z grupy tych elementów, które nie są bezpośrednio związane z przewozami.
– W tak trudnych dla linii lotniczych czasach przewoźnik musi się skoncentrować na działalności lotniczej – uważa Zbigniew Sałek, wiceszef Międzynarodowego Stowarzyszenia Menedżerów Lotnisk.
Podstawowym problemem spółki jest dziś utrzymanie płynności finansowej w związku ze spadkiem przewozów. Jak podało wczoraj europejskie stowarzyszenie linii lotniczych AEA, w tym roku spadek – wobec ubiegłorocznego kryzysowego roku – jeszcze się pogłębił. Co więcej, średnia cena biletu jest niższa o 15 proc.
– Fundamenty europejskiego sektora transportu lotniczego rozpadają się. Część naszego przemysłu jest bliska załamania – uważa Ulrich Schulte-Strathaus, sekretarz generalny AEA.
Dlatego po raz kolejny zaapelował do rządów państw o rozważenie pomocy dla sektora.
W równie kiepskiej sytuacji jest LOT. Firma ma duży problem z narastającymi w szybkim tempie zaległościami płatniczymi. Zadłużenie tylko wobec Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, obsługującego warszawskie Okęcie, sięga już blisko 100 mln zł. A lista dłużników jest znacznie dłuższa.
Nasuwa się jednak pytanie, czy w takich okolicznościach ktokolwiek może być zainteresowany zakupem aktywów od LOT.

Więcej informacji: LOT szykuje wielką wyprzedaż majątku