Z raportu Krajowego Rejestru Długów i Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce z czerwca 2009 r. wynika, że aż 88 proc. przedsiębiorstw nie otrzymuje w terminie płatności od swych partnerów biznesowych. Czasami powodem jest recesja na rynku, a innym razem kryzys bywa pretekstem do przeciągania albo nawet odmowy zapłaty.

Sprawdzanie kontrahenta

Przy zmniejszonym popycie nie każdy przedsiębiorca może pozwolić sobie na wybór kontrahentów. Często alternatywą jest albo dłuższe czekanie na zapłatę, albo strata klienta. Dlatego przynajmniej w stosunku do nowych kontrahentów warto podjąć środki, by sprawdzić ich wiarygodność, dopasować usługi do możliwości płatniczych kontrahenta oraz ustanowić stosowne zabezpieczenia.

W tym zakresie przedsiębiorcy nie są zdani wyłącznie na wywiadownie gospodarcze i firmy windykacyjne, które prowadzą usługi tzw. diagnostyki gospodarczej (zbieranie informacji o sytuacji finansowej kontrahenta i jego wypłacalności). Ustalenia danych o naszym partnerze biznesowym umożliwiają jawne dla wszystkich rejestry publiczne: Krajowy Rejestr Sądowy (obejmujący m.in. spółki handlowe, spółdzielnie, przedsiębiorstwa państwowe), ewidencja (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą) oraz księgi wieczyste (dane dotyczące nieruchomości). Podstawowe informacje o spółkach handlowych (jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna, z o.o., akcyjna) można znaleźć nie tylko w Centralnej Informacji KRS, ale także nieodpłatnie na stronach internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości (www.ms.gov.pl). Można w ten sposób uzyskać szybki wgląd do wykazu podmiotów, wobec których ogłoszono upadłość.

To jest tylko część artykułu, zobacz pełną treść w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej: Co robić, gdy kontrahent nie płaci.