Od 1 września klienci Pol- komtelu, operatora sieci Plus, Sami Swoi i 36’6, mogą mieć problemy z kupnem elektronicznych doładowań pre-paid.

Polkomtel nie podpisał bowiem nowych umów na sprzedaż tych doładowań z większością swoich dystrybutorów. Ci nie zgadzają się bowiem na obniżkę prowizji proponowaną przez operatora. Sprzedaż doładowań na nowych warunkach uznali za nieopłacalną. Od zeszłego tygodnia, kiedy informowaliśmy o sprawie, skala problemu jeszcze wzrosła. Do dystrybutorów, którzy nie zgadzają się na obniżki prowizji, dołączył Ruch, jeden z największych graczy.

Nowy związek

Dystrybutorzy postanowili też złączyć siły w negocjacjach z Polkomtelem. Według informacji GP w czwartek wysłali wspólne pismo do operatora z prośbą o spotkanie 31 sierpnia, czyli w ostatnim możliwym momencie przed zatrzymaniem terminali obsługujących karty. Pismo podpisało 12 kontrahentów, m.in. Kolporter Service, Ruch, BluePay, Mennica Polska, którzy zamierzają utworzyć Związek Dystrybutorów Pre-Paid. Są przekonani, że problem niepodpisanych umów dotyczy około 85 proc. sieci sprzedaży Polkomtelu.

Operator twierdzi, że finalizuje negocjacje.

– Prowadzimy indywidualne, dwustronne rozmowy z każdym dystrybutorem, który wyraża chęć współpracy. Z wieloma warunki są uzgodnione – tłumaczy Adam Suchenek z Polkomtelu.

Operator nie mówi jednak, którzy dystrybutorzy zgodzili się na nowe warunki.

Inni też mają problem

Według informacji GP do negocjacji z Ruchem w podobnej sprawie przystąpił także PTK Centertel, operator m.in. sieci Orange. Z Wojciechem Jabczyńskim, rzecznikiem prasowym Grupy Telekomunikacja Polska, do której należy operator, nie udało nam się jednak skontaktować. Czy umowy dystrybutorom wypowie PTC, operator m.in. sieci Era i takich sieci pre-paid, jak Tak Tak i Heyah?

– W tej chwili nie podjęliśmy takich działań. Przyglądamy się jednak sytuacji na rynku – mówi Zbigniew Lazar, dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej PTC.

Operatorzy kibicują po cichu Polkomtelowi. Z powodu kryzysu szukają oszczędności i dodatkowych źródeł przychodów, a mniejsza marża dystrybutora oznacza, że więcej pieniędzy pozostanie w kieszeniach operatorów. Jeśli Polkomtelowi się powiedzie i wymusi obniżenie stawek – zachęci to pozostałych operatorów do podjęcia podobnych działań.