W tym roku prognozowany jest dalszy 20-30- -proc. wzrost polskiego rynku kawiarń. Koniunkturę zamierza wykorzystać koncern BP Polska, który od prawie trzech lat rozwija na swoich stacjach kawiarnie pod szyldem Wild Bean Cafe (WBC). Teraz chce wyjść ze swoim konceptem do innych lokalizacji.

- Polska ma być kolejnym krajem po Wielkiej Brytanii, gdzie zamierzamy otwierać kawiarnie WBC niezależnie od stacji paliw - mówi Robert Bendyk z BP Polska.

Dodaje, że uruchomienie pierwszych jest przewidziane jeszcze w tym roku. BP zacznie od dużych miast.

Zdaniem Agaty Zarębskiej, analityka z firmy doradczej Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych, to dobra decyzja.

- Koncept WBC jest już znany konsumentom ze stacji paliw BP. To powinno ułatwić dotarcie do klientów także w innych lokalizacjach - uważa.

Poza tym marka jest znana od kilku lat.

Mniej szczęścia może mieć PKN Orlen, który - według informacji GP - także rozważa uruchamianie swoich kawiarni poza stacjami paliw. Marka Stop Cafe pojawiła się, bowiem na naszym rynku dopiero w tym roku. Kawiarnie pod tym szyldem działają już jednak na ponad 400 stacjach.

- Trudno mi potwierdzić doniesienia o nowej strategii rozwoju. W PKN Orlen wymieniane są obecnie kadry. Wraz z nowymi pracownikami mogły przyjść nowe pomysły - wyjaśnia William Kozik, dyrektor w PKN Orlen.

Obie sieci - WBC i Stop Cafe - to zagrożenie dla konkurencji. W obu cena jednej z najczęściej kupowanych przez Polaków kaw - espresso - nie przekracza 4 zł. Czyli tyle, ile płacimy za kawę na zachodzie Europy. To o 1 zł mniej niż w barach kawowych Tchibo i o 1,5 zł mniej niż w Coffeeheaven.

- Jeśli ceny te zostałyby utrzymane, to sieci mogłyby wypełnić rynkową niszę. Mam na myśli brak kawiarń o dobrym standardzie, w których można niedrogo wypić dobrą kawę - uważa Agata Zarębska.

Muszą się jednak spieszyć, bo w tym roku swoje pierwsze lokale w Polsce chce otworzyć także Starbucks, posiadający 13 tys. barów na całym świecie. Sieć ta znana jest z niskich cen. Jeśli firma z USA wejdzie do Polski, to będą już u nas obecne wszystkie znane na świecie sieci kawiarń.

W Polsce działa ich w sumie ponad 20. Należy do nich ponad 150 lokali. Najwięcej z nich - 54 - ma Coffeeheaven. Wśród największych graczy są też Cafe Nescafe, liczący blisko 40 punktów, czy Pożegnanie z Afryką - 17 lokali. Oprócz tego w naszym kraju działają kawiarnie promujące marki największych producentów kawy - Nescafe i Segafredo.