Nowy tytuł w nakładzie 150 tys. egzemplarzy pojawi się w kioskach 3 sierpnia, tuż po pierwszych meczach nowego sezonu Ekstraklasy. Będzie ukazywał się w całym kraju dwa razy w tygodniu – w poniedziałki i czwartki. Wprowadza go na rynek wydawnictwo SportLive24, które już wydaje miesięcznik Magazyn Futbol. Futbol News ma być dla wydawnictwa uzupełnieniem oferty dla reklamodawców.

Tytuł ma być połączeniem dziennika i tygodnika. Na co najmniej 32 stronach, połowa kolorowa, redakcja chce przyciągać nie tylko wynikami i relacjami z meczów, ale także reportażami, analizami i wywiadami. Wśród autorów są Janusz Basałaj, Michał Listkiewicz, Paweł Janas i Andrzej Szarmach. Redaktorem naczelnym jest Jacek Kmiecik, kiedyś związany z Przeglądem Sportowym. Część zespołu nowej gazety pracuje dla miesięcznika Magazyn Futbol. Nowy tytuł będzie miał też serwis internetowy.

Wydawca nie ujawnia wielkości inwestycji w nowy tytuł. Kampania reklamowa, która potrwa miesiąc, to koszt co najmniej kilku milionów złotych. Hasło reklamowe brzmi: Futbol jest jak religia.

– Bo łączy ludzi. Chcemy dotrzeć do osób, dla których futbol jest pasją, bez względu na ich wiek, zawód, miejsce zamieszkania – mówi Tomasz Wójkowski, prezes SportLive24.

Futbol News chce walczyć o czytelników przede wszystkim z Przeglądem Sportowym, wydawawanym przez Axel Springer Polska. O jego czytelników zabiegać będzie m.in. niższą ceną – Futbol News kosztować będzie 1,50 zł, za Przegląd Sportowy płacić trzeba od 2 zł do 2,50 zł. W okresie styczeń–maj 2009 r. jego sprzedaż wyniosła 57,1 tys. egz., o 10,7 proc. mniej niż rok wcześniej.

– Cena egzemplarzowa 1,50 zł, najniższa w segmencie, jest największym atutem czasopisma. Nie sądzę, aby tytuł zwiększył częstotliwość nawet do trzech wydań w tygodniu lub stał się dziennikiem. Sukcesem będzie w ogóle utrzymanie się na rynku ze sprzedażą większą niż np. Przegląd Sportowy – mówi Rafał Leszczyński, analityk CR Media Consulting.

Dodaje, że choć tytuł określa się mianem dziennika, bliżej mu do tygodnika. A tu ma konkurencję w postaci Piłki Nożnej. Ponadto rynek jest trudny. Przekonał się o tym w ubiegłym roku wydawca miesięcznika Futbol.pl, którego wydanie papierowe zawieszono, przenosząc w formacie cyfrowym do sieci i pozostawiając serwis internetowy Futbol.pl. Samodzielnie nie poradził sobie też katowicki dziennik Sport, którego ostatecznie przejął w ubiegłym roku Axel Springer Polska. O kibiców sportu walczą gazety codzienne, oferując im w wybrane dni opasłe dodatki sportowe. A także serwisy internetowe, należące często do dużych wydawców, które oferują informacje za darmo.

W fazie spadkowej jest rynek dzienników.

– Do tego mamy jeszcze kryzys na rynku reklamy. Jestem raczej sceptyczny. Trudno będzie nowemu tytułowi przyciągnąć reklamodawców, którzy nie dość, że ograniczyli budżety, to jeszcze są mniej skłonni do ryzyka – mówi Rafał Leszczyński.

SZERSZA PERSPEKTYWA – RYNEK

Reklama internetowa i telewizyjna, internet, płatna telewizja – te segmenty rynku rozrywki i mediów zarówno na świecie, jak i w Polsce zaczną wychodzić z kryzysu w przyszłym roku. Jedynie rynek prasy w obecnej formie będzie się kurczył. Tak prognozują analitycy firmy PricewaterhouseCoopers w raporcie Global Entertainment & Media Outlook 2009–2013.