Towarzystwa starają się przyciągnąć klientów nowościami, zmieniając zakres polis AC lub dodają nowe opcje do umów OC i AC.

– Istotną zmianą jest możliwość wykupienia tzw. amortyzacji części w pojazdach powyżej dziesiątego roku eksploatacji. Wprowadza ją coraz więcej firm, a ostatnio Uniqa czy PTU – mówi Łukasz Byszewski z Centrum Ubezpieczeń Komunikacyjnych.

Dzięki takim zmianom nawet przy starych samochodach można liczyć na pokrycie całych kosztów wymiany części, a nie pomniejszonych np. o 50 proc.

Z kolei najnowsza kampania reklamowa Ergo Hestii zachęca do rozszerzenia pakietu OC/AC o ubezpieczenie bagażu, szyb czy podróżne.

– Ubezpieczenie bagażu to nowość. Odszkodowanie wypłacane jest według wartości odtworzeniowej za uszkodzony podczas wypadku bagaż, bez względu na to, czy należał on do właściciela pojazdu czy do pasażerów – mówi Łukasz Byszewski.

Za taką opcję trzeba zapłacić dodatkowo 50 zł przy sumie ubezpieczenia 5 tys. zł. Takie opcje wkrótce pojawią się też w innych towarzystwach, tak jak stało się to z ubezpieczeniem szyb. Pierwsze takie oferty pojawiły się kilka lat temu, teraz to niemal standard. Taką polisę można dokupić zarówno do samego OC, jaki i AC. W tym ostatnim przypadku może być to opcja dodatkowa albo część podstawowej umowy. W obu wypadkach podstawowym plusem ubezpieczenia szyb jest to, że przy zgłaszaniu szkody polegającej na uszkodzeniu samej szyby nie traci się zniżek na polisie AC.

– Ubezpieczenie szyb obejmuje zarówno przypadek stłuczenia przy próbie włamania, jak i np. przez kamień w czasie jazdy – mówi Agnieszka Rosa z PZU.

Zwykle składka za ubezpieczenie szyb jest stała i wynosi przeciętnie około 60 zł. Z porównywanych przez nas towarzystw tylko w AXA czy Aviva Direct jej wysokość zależy od profilu klienta.

Za podobną cenę dostajemy jednak dość różne oferty. Niektóre towarzystwa przewidują, że aż 25 proc. kosztów wymiany szyby czołowej trzeba będzie pokryć z własnej kieszeni. Istotne jest też, ile razy może zdarzyć się nam taka szkoda. Warta przewiduje, że raz w roku. W innych towarzystwach limitem jest suma ubezpieczenia, która przy standardowej wysokości 1,5–2 tys. zł nie wystarczy na wymianę np. szyby przedniej dwa razu w roku. W PZU można określić ten limit na 1 tys.–10 tys. zł, a w Ergo Hestii wynosi on 5 tys. zł.

– W naszym wypadku nie ma określonej sumy ubezpieczenia czy limitu. Po prostu odszkodowanie obejmuje wymianę szyb – mówi Bohdan Białorucki, rzecznik Aviva.

Mając taką polisę, można też liczyć na pokrycie kosztów parkowania auta ze zbitą szybą. Jednak jak widać z naszego zestawienia, często są to dość niskie kwoty (np. 150 zł). W PZU koszty parkowania nie mogą przekroczyć 10 proc. sumy ubezpieczenia, która może wynosić 1 tys.–10 tys. zł, ale mamy też dodatkowe obostrzenie: parkować można nie dłużej niż trzy dni.