Inwestorzy, menadżerowie i właściciele firm mogą rozwijać odpowiednie umiejętności czy uczyć się choćby szybkiego podejmowania decyzji, korzystając z gier. Mogą wziąć udział zarówno w grach komputerowych przez internet, jak i w realnych grach strategicznych, w których wcielają się w role np. w inwestora lub szefa firmy. Co prawda nic nie zastąpi praktyki, ale z pewnością zła decyzja podjęta w czasie gry mniej kosztuje niż taki sam błąd w prawdziwej firmie.

Gry internetowe

Obecnie trwa rekrutacja do udziału w strategicznej grze szkoleniowej, refinansowanej ze środków EFS, która startuje jeszcze w lipcu. Na platformie edukacyjnej AkademiaPARP.gov.pl będzie można wziąć udział w strategicznej grze on-line pt. Gwiezdne szkolenia. Projekt będzie trwał dwa miesiące i składać się będzie z kilku sesji prowadzonych dla wszystkich zawodników w czasie rzeczywistym. Warunkiem przystąpienia do rozgrywki jest wypełnienie formularza rejestracyjnego, prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej bądź zatrudnienie na stanowisku kierowniczym w firmie z sektora małych i średnich firm.

Gra polega na podejmowaniu decyzji biznesowych na wirtualnym rynku. Zawodnicy samodzielnie inwestują, pozyskują kapitał, zatrudniają pracowników, prowadzą działania marketingowe, sprzedają usługi etc.

– Gra strategiczna oprócz tego, że służy rozwijaniu praktycznych umiejętności i kształtowaniu przedsiębiorczości ma skłaniać do refleksji nad tym, jak ważne są szkolenia – mówi dr Krzysztof Hejduk zarządzający projektem firmowanym przez Akademię PARP.

Dodaje, że menedżerowie na polskim rynku nie mają zbyt dużego wyboru, jeśli chodzi o takie gry. Mogą skorzystać np. z Euromanagera – krajowej edycji międzynarodowej gry strategicznej dla menedżerów Global Management Challenge.

Większy wybór z pewnością jest na rynku gier symulacyjnych i strategicznych, które odbywają się bez udziału komputera. Uczestnicy rozwiązują problemy, które mogą spotkać każdą firmę w rzeczywistości.

– Gra, która jest na żywo, ma dużą przewagę, jeśli chodzi o skuteczność uczenia – mówi Rafał Szczepanik z firmy Training Partners.

Wyjaśnia on, że w takich grach uczestnicy posługują się metalowymi żetonami, które bardziej przemawiają do wyobraźni niż cyfry w grach komputerowych. Dodaje, że gry odbywające się na żywo lepiej pozwalają zrozumieć cały proces ekonomiczny, który związany jest z podejmowanymi decyzjami.

Symulacja na żywo

Na polskim rynku istnieje około 50 gier symulacyjnych. Większość z nich jest nabywana na zasadzie licencji, która kosztuje od kilkunastu tysięcy dolarów do nawet kilkudziesięciu tysięcy dolarów.

Według badań Instytutu Gartnera nie ma bardziej angażującej i interaktywnej metody szkoleniowej niż gry. Dają one bowiem ich uczestnikom doświadczenia zbliżone do tych, jakie zdobywa się w trakcie prowadzenia biznesu na rzeczywistym rynku.

Część szkoleniowych gier strategicznych ma swoje korzenie w symulacjach wojskowych. Zdaniem ekspertów dowódca w wojsku ma wiele wspólnego z liderem w biznesie. Dlatego na rynku są także szkolenia, które organizują żołnierze.

Menedżer jak żołnierz

Fundacja Byłych Żołnierzy Jednostek Specjalnych GROM oferuje grę strategiczną związaną z zarządzaniem zasobami ludzkimi w sytuacjach kryzysowych. Szkolenie jest skierowane nie tylko do zarządów firm, lecz także samorządów czy sztabów kryzysowych. Uczestnicy opracowują plan działania i cały czas otrzymują nowe informacje. Na ich podstawie dopasowują plan do zmieniającej się sytuacji.

– Ćwiczenia uczą, jak rozpoznawać zagrożenia i jak reagować, gdy już się pojawią – mówi ppłk. Krzysztof Przepiórka, prezes Fundacji.

RODZAJE GIER SZKOLENIOWYCH

● Gry strategiczne i symulacyjne – wcielanie się w zarządców firm – trwają jeden lub dwa dni

● Gry menedżerskie – uczą np. zarządzania zespołem czy negocjacji – trwają dwie, trzy godziny

● Gry integracyjne – np. służą budowaniu zespołu – godzina lub dwie