Kolejnym celem Grupy Lotos (GL), wyznaczonym po zakończeniu wartego 5 mld zł programu inwestycyjnego 10+, będzie stworzenie Bałtyckiego Koncernu Naftowego. Planów tych nie ukrywa Paweł Olechnowicz, prezes gdańskiej spółki.

Nie chodzi o nazwę

Choć sformułowanie koncern bałtycki powtarza on równie często jak nazwę Grupy Lotos, nie chce jednak zdradzić żadnych szczegółów związanych z tym projektem. Zaprzecza, że chodzi jedynie o zmianę nazwy Grupa Lotos.

– W listopadzie być może będę mógł powiedzieć więcej na ten temat – zaznacza.

W rafinerii nieoficjalnie mówi się, że za Bałtyckim Koncernem Naftowym mogą się kryć: nowa strategia poszukiwawczo-wydobywcza, projekty akwizycyjne poza granicami Polski oraz ekspansja z produktami spółki (sprzedaż hurtowa paliw, parafin, asfaltów, olejów) na rynkach Skandynawii i krajów nadbałtyckich.

Na rynku spekuluje się również, że celem mogłoby być nawet powiązanie kapitałowe z graczami regionu. W tym kontekście wymienia się np. norweski Statoil. Analitycy wątpią jednak w taki scenariusz.

– Akwizycje, ze względu na niewielkie możliwości finansowe Lotosu, są w najbliższych latach wykluczone. Sukcesem będzie, gdy GL zakończy spłatę zadłużenia. A co dopiero mówić o podejmowaniu jakichś nowych wysiłków inwestycyjnych – podkreśla Andrzej Szczęśniak, niezależny ekspert rynku.