statystyki

20 tys. zł wydamy na sklep z używaną odzieżą

autor: Patrycja Otto01.07.2009, 12:45
  • Wyślij
  • Drukuj

Ogromna konkurencja na rynku sklepów z odzieżą używaną sprawiła, że szansę powodzenia mają tylko duże placówki, oferujące duży wybór wysokiej jakości towaru, najlepiej z Wielkiej Brytanii i Irlandii.



Mimo wchodzenia na polski rynek coraz to nowych zachodnich marek odzieżowych, sklepy second hand wciąż mają wiernych klientów. W tym roku nawet liczba odwiedzających ciuchlandy wzrosła, a to w związku z ograniczeniem wydatków na odzież i obuwie. Tradycyjne sklepy przyznają się do 20–30-proc. spadków obrotów. Takiego problemu nie mają sklepy z używaną odzieżą oraz końcówkami serii, w których liczba klientów wzrosła średnio o 10 proc.

– Rośnie szczególnie popyt na końcówki kolekcji znanych światowych marek. Do tego stopnia, że można nawet mówić o powolnym wypychaniu z rynku sklepów z odzieżą z drugiej ręki – uważa właściciel hurtowni odzieży używanej Afix, która tygodniowo sprzedaje blisko 40 ton ubrań.

Łatwo wystartować

Poza dobrą koniunkturą, do uruchomienia tego rodzaju sklepu skłaniać mogą także stosunkowo niskie wydatki na inwestycje. Ciuchlandy i sklepy z końcówkami serii odzieżowych to placówki, w których standard wyposażenia nie odgrywa większej roli.

Wystarczy kupić kasę fiskal-ną, koszyki dla klientów, kosze na odzież, wieszaki, ladę sklepową oraz wagę elektroniczną, w przypadku gdy otwieramy sklep z używaną odzieżą, którą na ogół sprzedaje się na wagę. Do tego dochodzą jeszcze koszty zrobienia przymierzalni dla klientów. W większym sklepie powinny być przynajmniej 2–3. Całość inwestycji w zależności od wielkości sklepu nie powinna przekroczyć 10–20 tys. zł.

Najważniejszą rzeczą jest zachowanie czystości oraz przejrzystości. Ważne jest też, by sklep oferował duży wybór.

– Polski rynek jest już bowiem nasycony pod względem sklepów z używaną odzieżą i końcówkami serii, dlatego tylko stawiając na wysoką jakość towaru oraz duży wybór, można odnieść sukces. To oznacza, że małe sklepy osiedlowe nie mają już racji bytu – uważa Janina Sawicka, właścicielka trzech ciuchlandów w Warszawie.

– Najwyższej jakości używana odzież pochodzi z Wielkiej Brytanii i Irlandii – uważa właściciel hurtowni odzieży używanej MAT Fortuna.

Za nią zapłacimy najwięcej, nawet powyżej 50 zł za kilogram w hurcie. Dobrze też jest się zaopatrywać u dostawców, którzy importują towar ze Szwecji oraz Holandii. Właściciele sklepów nie polecają natomiast odzieży i obuwia z Niemiec, bo w ich opinii to towar najbardziej znoszony i zniszczony.

– Wiele hurtowni proponuje także zupełnie nowe ubrania, pochodzące z bieżących kolekcji znanych światowych marek, jak Mexx, Marks & Spencer, Next czy H&M. Za takie zapłacimy najwięcej, nawet powyżej 60 zł za kg – mówi Krzysztof Zieliński, właściciel sklepu z używaną odzieżą w Poznaniu.

Na sztuki lub na kilogramy

Przed zatowarowaniem sklepu należy określić, do kogo będzie kierowana oferta. Jeśli do osób, które poszukują markowych, dobrej jakości rzeczy, wówczas w hurtowni należy zakupić towar sortowany, czyli przebrany i pogrupowany.

– Jego sprzedaż powinna odbywać się na sztuki, a nie na wagę. W przeciwnym razie będzie nieopłacalna, bo sortowana odzież kosztuje od 15 do 50 zł za kg, a torby i buty około 25–30 zł za kg – informuje właścicielka sklepu z używaną odzieżą w Poznaniu.

Jeśli sklep ma być typowym ciuchlandem, w którym sprzedaż będzie prowadzona na wagę, wówczas lepiej zdecydować się na zakup towaru niesortowalnego.

– Za taki zapłacimy od 4,5 zł do 7,5 zł za kg. W tzw. big bagu, w którym oferowany jest towar nieprzebrany, znajduje się 150 kg odzieży – mówi właściciel hurtowni Afix.

Jak dodaje, towaru niesortowanego nie można przeglądać przed zakupem. Trzeba w związku z tym liczyć się, że nawet 20 proc. znajdującej się w torbie odzieży może do niczego się nie nadawać.

Towar do sklepu z końcówkami kolekcji najczęściej kupuje się w hurtowni na sztuki. Tu, podobnie jak w przypadku odzieży używanej, najbardziej cenione są ubrania z Wielkiej Brytanii. Cena jednej rzeczy waha się od 10 zł do 50 zł i więcej.

– Niezależnie od tego, który rodzaj sklepu zamierzamy prowadzić, najlepiej postawić jest na odzież dla kobiet. Największym powodzeniem cieszą się tzw. ubrania lekkie, czyli bluzki, spódnice i sukienki – zauważa właściciel hurtowni Afix.

Dowóz gratis

Wciąż także dobrze sprzedają się ubranka dla dzieci i niemowląt, choć na dużo gorszym poziomie niż jeszcze dwa lata temu.

– To efekt dużej liczby sieci handlowych, które w ostatnich latach wprowadziły do swojej oferty ubranka dla najmłodszych. Do tego często w nich organizowane są promocje i obniżki – twierdzi przedstawiciel hurtowni Afix.

Nie trzeba dysponować własnym transportem, by odebrać zamówiony towar z hurtowni. Większość z nich dysponuje bowiem samochodami dostawczymi i proponuje transport odzieży w każdy zakątek kraju.

– W promieniu do 100 kilometrów od naszej hurtowni dostarczamy towar gratis. Większość właścicieli sklepów dysponuje jednak własnym transportem, dlatego usługa dowozu jest niezwykle rzadka – mówi właściciel hurtowni odzieży używanej MAT Fortuna.

Przy mniejszej ilości towaru istnieje możliwość skorzystania z wysyłki kurierskiej. Za przesłanie 30 kg odzieży zapłacimy około 30 zł.






  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:GP
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 6

  • 1: praktyk z IP: 85.221.206.* (2009-12-02 23:01)

    Odpad z niesortu na poziomie 20% dobre żarty. Z 20 ton niesortu przy dobrych wiatrach wyciągasz 10 ton towaru, który nadaje się do sprzedaży. Do tego trzeba mieć pomieszczenie do sortowania i przygotowania odzieży na sklep, a przy dużych sklepach należy robić raz na tydzień wymianę towaru. Bardzo proszę nie piszcie, że tak łatwo prowadzić taki sklep i tak tanio wychodzi wejście w ten biznes - bo to śmieszne !

  • 2: Marco z IP: 188.33.22.* (2010-02-05 11:54)

    Wiadomość została ukryta ze względu na złamanie prawa lub regulaminu.

  • 3: greeeeeeg z IP: 86.63.119.* (2010-05-30 21:58)

    dokładnie masz racje

  • 4: Iga z IP: 78.8.76.* (2010-10-25 22:50)

    proszę o podpowiedź gdzie kupić super towar do sklepu z używaną odzieża , po przystępnej cenie.
    taki mam niestety życiowy zakręt, i chcę spróbować uratować sie tym sklepem.

  • 5: AnuS z IP: 217.76.116.* (2013-06-15 14:56)

    A gdzie wymieniać towar ktory wisi i wisi?

  • 6: Family Shop z IP: 188.33.35.* (2013-11-14 11:41)

    Osobom pragnącym założyć swój sklep z odzieżą używaną polecamy zapoznanie się z ofertą sieci Family Shop. Jest to doskonała okazja do rozpoczęcia swojej własnej działalności gospodarczej, obarczonej niskim stopniem ryzyka.
    Podstawowe wymagania wobec partnerów:
    -lokal o powierzchni sprzedażowej od 50 do 200 m kwadratowych (lub większy) z dodatkowym zapleczem magazynowym,
    -środki finansowe na rozpoczęcie działalności – już od 5000 zł,
    -zaangażowanie, solidność, kreatywność, zdolność do kierowania personelem, komunikatywność, przedsiębiorczość,
    -nie wymagamy doświadczenia w branży odzieżowej – mile widziane doświadczenie w handlu (także jako pracownik) lub prowadzeniu działalności gospodarczej w dowolnej branży.
    Po więcej informacji zapraszamy pod numer 663 745 225

Dowiedz się więcej

Poradniki

Galerie