Poszerzamy ofertę o produkty klasy premium polskich producentów – mówi Andrzej Wojciechowicz, prezes Bomi.

Nie ukrywa, że dzieje się to kosztem wielu importowanych specjałów, które w czasach oszczędności muszą ustąpić miejsca na półkach nieco tańszym towarom.

Zmiana asortymentu sklepów delikatesowych to najlepszy dowód na to, że istotnie wzrasta zainteresowanie klientów krajowymi produktami.

W niektórych, najbardziej popularnych sieciach handlowych stanowią one już nawet 95 proc. oferty.

– Klienci cenią polskie marki, jednak w przypadku decyzji zakupowych trudno jeszcze mówić o zakupowym patriotyzmie. Nie są oni jeszcze tak nastawieni na wybór produktów ze względu na kraj ich pochodzenia, jak na przykład nasi zachodni sąsiedzi – zauważa Andrzej Wojciechowicz.

Patriotyzm zakupowy w polskim wydaniu ma podłoże przede wszystkim ekonomiczne. Wybieramy rodzime towary nie dlatego, że chcemy wspierać polskie firmy i gospodarkę, ale głównie dlatego, że są tańsze niż zagraniczne. Przychodzi nam to tym łatwiej, że jakością już nie ustępują zachodnim. Po wejściu do UE wielu polskich producentów postawiło na innowacyjność, by nie przegrać w bezpośrednim starciu z zagranicznymi rywalami.

Nie tylko cena

– Nie bez znaczenia jest smak, a w gusta polskich konsumentów lepiej celują krajowi wytwórcy – zauważa Joanna Bancerowska z Agros Nova.

Dowodem na to mogą być nieudane próby podbicia rynku przez wyroby Uncle Ben's czy soki Cappy. Mimo wielomilionowych nakładów na reklamę i marketing nie udało im się zająć na rynku znaczących pozycji. Udziały Cappy nie przekraczają 6 proc., podczas gdy sprawdzona polska marka – nadal lider rynku – Hortex kontroluje prawie 20 proc. Jeszcze większa przepaść między polskimi i zagranicznymi markami jest zauważalna w rynku sosów. Agros Nova, producent Łowicza, ma 37,9 proc. rynku. Drugi gracz, Heinz, od 2000 roku właściciel Pudliszek, ma 21,1 proc. udziałów, a do Uncle Ben's należy zaledwie 5,1 proc. rynku. Polskie produkty nie mają sobie równych także w segmencie dżemów, na którym również dominuje Agros Nova z marką Łowicz i udziałami na poziomie 35, 4 proc.