Na mocy podpisanej w poniedziałek umowy Axel Springer Polska obejmie 49 proc. udziałów w Infor Biznes, spółki należącej do holdingu Infor PL. Mniejszościowy udziałowiec wniesie aportem do Infor Biznes wydawany od 2006 roku opiniotwórczy Dziennik oraz serwis internetowy Dziennik.pl. Infor PL wciąż zachowuje kontrolę nad spółką.

Jak podkreślają wydawcy, jednym z celów współpracy jest wydawanie od jesieni 2009 roku nowej gazety ogólnopolskiej. Nowy tytuł ma łączyć obecną tematykę GP z treściami z zakresu polityki, sportu, kultury – obecnej oferty Dziennika. Dzięki temu wydawcy liczą, że łatwiej będzie im walczyć o czytelników i reklamodawców. Wydawcy mają obecnie kilka koncepcji gazety, które będą teraz badane wśród czytelników.

Nie zmieni się oferta dla prenumeratorów – gazeta będzie ukazywała się w obecnej formule, wzbogacona o nowe treści. GP jest jedynym dziennikiem, który zwiększał sprzedaż nieprzerwanie przez 20 miesięcy, jedynie w marcu jego wynik pogorszył się o 4 proc. Konkurenci w tym czasie stracili od kilkunastu do kilkudziesięciu procent sprzedaży.

– Nowy produkt pozwoli nam osiągnąć wyższą pozycję w rankingu dzienników ogólnopolskich – mówi Ryszard Pieńkowski, prezes i właściciel holdingu Infor PL.

– Taki ruch zwiększy nasz potencjał na bardzo konkurencyjnym rynku i zapewni nam mocną pozycję dla przyszłych działań – dodaje Florian Fels, prezes Axel Springer Polska.

Innym celem transakcji jest wzmocnienie Infor PL na rynku internetowym.

– W tym roku staniemy się numerem jeden w kategorii biznes, prawo, finanse. To cel ambitny, ale możliwy do osiągnięcia – zapowiada Ryszard Pieńkowski.

Obserwatorzy rynku i analitycy oceniają, że nowy projekt GP i Dziennika najbardziej może zagrażać Rzeczpospolitej.

– Wydawcy zyskują argument marketingowy, by stworzyć tak pozycjonowany projekt. Będzie to tańsze wyjście, niż gdyby chcieli to robić osobno. Więcej wniesie Infor do Axel Springer i Axel Springer do Inforu niż Zbigniew Benbenek do Rzeczpospolitej – mówi Rafał Oracz z CR Media.

– To, czy projekt się uda, zależy od szczegółów, czyli m.in. od odpowiedniego sprofilowania nowego produktu – dodaje Tadeusz Żórawski, prezes domu mediowego Universal McCann.

– To bardzo ciekawa inicjatywa. Istnieje szansa na połączenie unikalnych kompetencji na rynku. Dla GP jest to szansa na wejście w segment prasy ogólnej, z kolei dla Dziennika – na wzbogacenie gazety o specjalistyczne informacje – powiedziała w serwisie www.press.pl Joanna Pilcicka, prezes Mediów Regionalnych.

70,3 tys. egz.

sprzedaż w marcu Gazety Prawnej

83,5 tys. egz.

sprzedaż w marcu Dziennika