Ubezpieczenie od utraty wartości auta, sprzedawane teraz posiadaczom samochodów osobowych, wkrótce obejmie też użytkowników ciężarówek.
Niemal w każdym salonie dealerskim można znaleźć oferty na ubezpieczenie GAP, czyli od utraty wartości auta. Również biorąc auto na kredyt czy leasing, dostajemy takie oferty. To efekt coraz większej liczby graczy na tym rynku, którzy nakłaniają firmy do sprzedaży takich polis. Sprzedawcom aut to się opłaca, bo mogą zarobić dwa razy. Na pewno przy sprzedaży polisy dostaną prowizję. Jest też szansa, że klient, który kupi na przykład tzw. GAP fakturowy, po zupełnym rozbiciu auta lub kradzieży wróci do salonu.
Takie umowy (opracowane przez Cardif) jako opcje dodatkowe dla kupujących auta na kredyt czy w leasingu pojawiły się np. od początku lipca w salonach Citroena.
Nowością jest połączenie dwóch rodzajów GAP w tzw. Super GAP. Polega ona na tym, że w pierwszych dwóch latach mamy GAP fakturowy, a w trzecim i kolejnych latach GAP procentowy, przewidujący wypłatę 15 proc. wartości auta w dniu zajścia szkody całkowitej.
Pojawił się też nowy gracz na tym rynku: Autoprotect Polska, należąca do drugiej na rynku brytyjskim w segmencie programów samochodowych firmy AutoProtect (MBI) Limited.
- Współpracujemy już z kilkudziesięcioma komisami, oprócz tego finalizujemy bądź wdrażamy umowy z pośrednikami kredytowymi, dealerami i kilkoma towarzystwami ubezpieczeniowymi - mówi Marek Chołodniuk, dyrektor zarządzający Autoprotect Polska.
Jego firma będzie musiała konkurować z takimi firmami, jak Cardif, InterRisk, Ergo Hestia, Genworth Financial czy Wagas.
Co ciekawe, coraz częściej w polisach AC pojawiają się opcje działające jak GAP. Na przykład Warta w najszerszym wariancie, dedykowanym posiadaczom nowych samochodów, oferuje wypłatę według wartości fakturowej auta, w ciągu trzech lat od jego zakupu. Oczywiście opcja będzie działała tylko przy równoległym utrzymaniu polisy Warty przez ten czas. Z kolei w Link4 można znaleźć opcję: gwarancja sumy ubezpieczenia, która daje pewność, że po szkodzie dostaniemy taką kwotę, jaka jest wpisana w polisie (w Link4). W zwykłych umowach wartość auta określona w momencie zakupu jest tylko podstawą do określania składki, a w momencie wypłaty bierze się pod uwagę wartość rynkową auta z dnia szkody. Tę niszę dostrzegły też firmy specjalizujące się w oferowaniu GAP.
- Nowością w naszej ofercie jest tzw. GAP AC, czyli ubezpieczenie dodawane do polis AC wystawianych przez inne towarzystwa dla samochodów używanych - mówi Agnieszka Nowosińska z firmy Wagas.
To ubezpieczenie gwarantuje wypłatę różnicy między kwotą na polisie a kwotą, jaką wypłaci towarzystwo po kradzieży auta z AC lub po zupełnym jego rozbiciu (z AC lub OC).
To wszystko są oferty skierowane do posiadaczy aut osobowych do 3,5 tony.
- Przymierzamy się do wprowadzenia GAP dla ciężarówek - mówi Adam H. Pustelnik, dyrektor zarządzający Genworth Financial.
Jego firma podpisuje umowy głównie z firmami leasingowymi, w których portfelu samochody ciężarowe stanowią około 35 proc., a ta nisza do tej pory nie była zagospodarowana.
PODSTAWOWE RODZAJE UBEZPIECZENIA GAP
• Finansowy - pokrywa różnicę między wypłatą odszkodowania z AC a kwotą pozostałą do spłaty w ramach umowy finansowania (leasingu, kredytu).
• Procentowy (indeksowy) - poszkodowany otrzymuje dodatkowo do wypłaty w AC określony procent (np. 10-15 proc.) wartości rynkowej pojazdu w dniu szkody, nawet jeśli suma wypłat (z AC i GAP) przekracza wartość auta.
• Fakturowy - pokrywa różnicę między zwrotem z AC a pierwotną ceną zakupu samochodu.
UBEZPIECZENIA GAP, JAK DZIAŁAJĄ I ILE KOSZTUJĄ?
Kiedy zadziała GAP? - gdy mamy do czynienia ze szkodą całkowitą, czyli kradzieżą samochodu lub jego uszkodzeniem, gdy koszty naprawy przekraczają 70 proc. wartości auta z dnia szkody.
Kiedy trzeba kupić? - to ubezpieczenie dołączane do nowych aut, zwykle trzeba zdecydować się na jego zakup nie później niż 90 dni od dnia nabycia nowego auta lub w ciągu 30 dni od zawarcia umowy AC w przypadku auta używanego.
Na jak długo zawrzeć umowę? - 36 miesięcy, na tyle zawiera się najczęściej umowy GAP fakturowego dla nowych aut lub GAP gwarantującego wypłatę wartości auta określonej w polisie dla aut używanych. Nawet na 96 miesięcy, na tyle mogą być zawierane ubezpieczenia GAP finansowego czy procentowego, bo zwykle powiązane są z umową kredytu lub leasingu.