3 mln 627 tys. szerokopasmowych łączy internetowych było w Polsce na koniec I kwartału 2008 r.
Mieliśmy blisko 1-proc. udział w globalnej liczbie łączy, którą firma badawcza Point Topic podliczyła na 367,6 mln.
Na każdych 100 Polaków przypadało w końcu marca 9,5 szybkiego łącza internetowego, wobec 9 łączy w końcu 2007 roku i 7,2 łączy w końcu I kwartału 2007 r.
W I kwartale liczba szybkich łączy internetowych w Polsce rosła szybciej niż na świecie. U nas w porównaniu z końcem 2007 roku zwiększyła się o 5,2 proc., a globalnie o 4,7 proc. W Polsce, tak jak na świecie dominują łącza działające w technologii xDSL. 30 marca było ich u nas 2 mln 482 tys., o 4,3 proc. więcej niż w grudniu 2007 r.
Motorem wzrostu liczby polskich użytkowników szybkiego internetu są tzw. pozostałe łącza, czyli głównie szybki internet dostarczany przez telewizje kablowe. Było ich w sumie 1 mln 144 tys., o 7,2 proc. więcej niż w grudniu 2007 r. Point Topic nie uwzględnia tzw. sieci osiedlowych, które mają ok. 1 mln klientów.
Polska pod względem liczby szybkich łączy internetowych jest dziewiątym rynkiem w Europie (2,89 proc. udziału) i 18 na świecie. Numerem jeden na świecie są USA (75,7 mln łączy), przed Chinami (71 mln). W Europie liderem są Niemcy (21,2 mln), przed Wielką Brytanią (16,3 mln).
Największym graczem na polskim rynku szybkiego internetu pozostaje grupa Telekomunikacji Polskiej, która 31 marca miała w sumie 2 mln 9 tys. klientów, czyli 57,9 proc. rynku. Udział Grupy TP w rynku w I kwartale zmniejszył się o 0,8 pkt proc. Największymi konkurentami TP są UPC Polska (8,99 proc. rynku), Netia (7,08 proc. rynku) oraz Multimedia (6,34 proc.). Spada też udział Grupy TP w rynku łączy xDSL. 31 marca wynosił 84,6 proc., wobec 85 proc. w końcu 2007 roku i 88,2 proc. w końcu I kwartału 2007 r.