Ustawa o wychowaniu w trzeźwości przewiduje dwie sankcje w przypadku stwierdzenia złamania zakazu sprzedaży alkoholu osobom nieletnim. Jedna z nich to sankcja administracyjnoprawna, polegająca na cofnięciu zezwolenia na sprzedaż alkoholu na drodze administracyjnej. Druga jest uruchamiana na podstawie przepisów karnych i dotyczy orzeczenia kary za popełnione przestępstwo, tzn. sprzedaż alkoholu nieletnim.

Oznacza to, że postępowanie administracyjne powinno toczyć się równolegle z postępowaniem karnym i niezależnie od niego. Materiał dowodowy zgromadzony przez Policję w postępowaniu karnym może, ale nie musi, zostać przekazany gminie. Na wniosek organu zezwalającego Policja może jedynie poinformować o prowadzeniu dochodzenia w sprawie.

Postępowanie administracyjne w sprawie cofnięcia zezwolenia na sprzedaż alkoholu na podstawie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego prowadzi organ decyzyjny (wójt, burmistrz, prezydent miasta). Cofnięcie zezwolenia odbywa się w drodze decyzji administracyjnej. Stroną w postępowaniu może być każdy, czyjego obowiązku lub interesu prawnego dotyczy postępowanie. Osoba będąca świadkiem dokonania sprzedaży ma prawo zawiadomić o tym fakcie organ samorządu. Nie ma jednak statusu strony w postępowaniu. Może zostać przesłuchana w charakterze świadka w toku postępowania dowodowego. Organ gminy może podjąć postępowanie, działając z urzędu, czyli z własnej inicjatywy, na podstawie posiadanych informacji.

Podstawa prawna

•  Art. 18 ust. 10 pkt 1 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2007 r. nr 70, poz. 473 z późn. zm.).