statystyki

Zmiany przepisów przeciwpożarowych: Przewoźnicy z dużym taborem mają problem

autor: Piotr Szymaniak30.08.2018, 08:10; Aktualizacja: 30.08.2018, 08:46
WYMAGANIA PRZECIWPOŻAROWE W BAZACH TRANSPORTOWYCH

WYMAGANIA PRZECIWPOŻAROWE W BAZACH TRANSPORTOWYCHźródło: Dziennik Gazeta Prawna

Z powodu zmiany przepisów przeciwpożarowych firmy, które zainwestowały grube pieniądze w duże naziemne zbiorniki na paliwo, mają kłopoty. Pomocy szukają u rzecznika przedsiębiorców.

Zakup oleju napędowego to dla firm transportowych najważniejsza, po wynagrodzeniach, pozycja w budżecie, stanowiąca 15–20 proc. kosztów. Dlatego podmioty, które dysponują kilkoma czy kilkunastoma ciężarówkami, starają się nabywać paliwo w ilościach hurtowych. Im większy tabor ma firma, tym większych zbiorników na paliwo używa. Pojemność najczęściej wykorzystywanych zasobników waha się od 10 tys. do 40 tys. litrów. Kłopot w tym, że – jak się właśnie okazuje – stosowanie zbiorników naziemnych o takich parametrach w bazach transportowych jest niezgodne z przepisami przeciwpożarowymi.

A konkretnie z par. 11 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. z 2010 r. nr 109, poz. 719). Dopuszcza on przechowywanie paliw płynnych klasy III (czyli m.in. oleju napędowego) na potrzeby własne użytkownika w zbiorniku naziemnym dwupłaszczowym o pojemności do 5 tys. litrów.

Choć regulacje te obowiązują od 2010 r., przewoźnicy dowiadują się o nich dopiero teraz. Bo właśnie teraz straż pożarna zaczyna wydawać decyzje o zakazie użytkowania ponadnormatywnych urządzeń.

Niezabronione, czyli dozwolone

Wszystko dlatego, że w latach 2005–2010 kwestie te nie były w ogóle regulowane. Owszem, od 2000 r. obowiązywało rozporządzenie ministra gospodarki w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi etc. (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1067 ze zm.), które – analogicznie do obecnych regulacji – dopuszczało korzystanie ze zbiorników o maksymalnej pojemności 5 tys. litrów. Jednak w nowelizacji z kwietnia 2005 r. przepisy te zostały wykreślone.


Pozostało jeszcze 67% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (1)

  • BezŻartów(2018-09-03 18:14) Zgłoś naruszenie 00

    "...Choć regulacje te obowiązują od 2010 r., przewoźnicy dowiadują się o nich dopiero teraz...." Że jak?! Czyżby przepisów nie opublikowano? (Chociaż nawet nieopublikowane nabierają swojej mocy...). A zasada "nieznajomość prawa szkodzi" ? Czyżby trwalsza jest reguła "jakoś to będzie"? Osiem lat po wejściu w życie transportowcy budzą się z ręką w... zbiorniku?

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane