Ile można zaoszczędzić, korzystając z telefonii internetowej (VoIP)? Bezpośrednio zależy to od liczby wykonywanych połączeń międzymiastowych i międzynarodowych. W przypadku połączeń lokalnych oszczędności są niewielkie. Generalnie należy pamiętać, że im dalej dzwonimy, tym, korzystając z VoIP, więcej oszczędzamy. Jeśli firma ma oddziały w różnych miastach czy krajach, można połączyć je u jednego operatora telefonii internetowej. Wtedy pracownicy poszczególnych oddziałów będą dzwonić do siebie za darmo.

Użytkownicy internetu mogą na kilka sposobów korzystać z VoIP.

PC2PC

Do realizacji połączenia komputer-komputer po obu stronach potrzebne są komputery podłączone do internetu i wyposażone w tę samą aplikację do zestawiania połączeń VoIP. Tego typu połączenia są najczęściej bezpłatne.

PC2Phone

W połączeniu komputer-telefon dzwoniący korzysta z komputera podłączonego do sieci i wykonuje połączenie z tradycyjnym telefonem stacjonarnym lub GSM. Takie połączenia są zwykle płatne, ale znacznie tańsze w porównaniu z telefonią tradycyjną.

Phone2Phone

Połączenie telefon - telefon polega na wykonaniu połączenia za pośrednictwem operatora VoIP. Dzwoniący wybiera numer operatora, a ten - w imieniu dzwoniącego - nawiązuje połączenie. Dzwoniąc w ten sposób (np. za granicę), płacimy jak za połączenie lokalne.

VoIP w firmie

Zastosowanie połączenia typu PC2PC w domu wydaje się naturalnym rozwiązaniem. W przedsiębiorstwie trudno sobie wyobrazić wykonywanie połączeń telefonicznych w inny sposób niż za pomocą standardowego aparatu telefonicznego. Tu z pomocą telefonii internetowej przychodzą rozwiązania techniczne - bramki VoIP. Jak to działa? Do bramki podłączamy sygnał internetowy oraz standardowy telefon i po dodatkowej konfiguracji możemy wykonywać połączenia bez udziału komputera. Bramki VoIP różnią się między sobą funkcjonalnością oraz dodatkowymi funkcjami. Najtańsze kosztują około 250 zł, najdroższe urządzenia to wydatek kilku tysięcy złotych.

Bramki VoIP realizują niemal wszystkie funkcje znane z telefonii tradycyjnej: blokadę wyświetlania numeru, prezentację numeru dzwoniącego, zawieszanie rozmów, obsługę rozmów oczekujących, przekierowanie rozmów itp. W droższych bramkach można zablokować połączenia 0-700 czy umożliwić wykonywanie połączeń w ściśle określonych godzinach. Niektóre bramki VoIP dodatkowo wspierają tradycyjną telefonię PSTN. Dzięki takiemu rozwiązaniu nawet w przypadku awarii telefonii internetowej, nadal możemy wykonywać i odbierać połączenia.

Przedsiębiorca, który podpisze umowę z operatorem VoIP, za niewielką opłatą otrzyma stały numer telefonu, który nie jest przywiązany do miejsca.

Z punktu widzenia właściciela firmy, ze względu na pewne cechy i ograniczenia telefonii internetowej, nie należy rezygnować z telefonii tradycyjnej. Rekomendujemy równoległe korzystanie z obu rozwiązań. Telefonia internetowa jest bowiem zawodna. Brak dostaw energii czy przeciążone łącze internetowe uniemożliwiają wykonywanie i odbieranie połączeń telefonicznych.

Ważne, aby nie doprowadzać do przeciążenia sieci firmowej (sygnał mowy przesyłany jest tymi samymi łączami co dane). Gdy sieć firmowa bądź internet są przeciążone, pojawią się opóźnienia w przesyłaniu sygnału mowy, co znacznie pogorszy jakość prowadzonej rozmowy. Przyjmuje się, że maksymalne dopuszczalne opóźnienie w transmisji głosu to 150 ms, czyli 0,15 sekundy. Powyżej tej wartości głosy rozmówców nakładają się i odnoszą oni wrażenie, że mówią w tym samym czasie.

Oferta jest bogata

Praktycznie wszyscy operatorzy telekomunikacyjni oferują telefonię internetową. Telekomunikacja Polska wprowadziła tę usługę już dwa lata temu. Aby móc z niej skorzystać, trzeba kupić usługę Neostrada tp (w opcji minimum 512 kb/s) i mieć modem Livebox. Do wyboru są dwa plany taryfowe: VoIP tp na okrągło i VoIP tp tanie rozmowy. Dla internautów, którzy nie mają Neostrady lub modemu Livebox, TP przygotowała Neofon tp (operator wymaga jednak posiadania komputera podłączonego do internetu oraz instalacji zalecanej aplikacji).

Dla klientów biznesowych TP od roku oferuje telefonię internetową. Przedsiębiorca nie musi martwić się o infrastrukturę, ponieważ wszystkie środki techniczne zapewnia operator. Inni operatorzy (GTS Energis, Dialog, Netia) także proponują telefonię internetową dla klientów indywidualnych i biznesowych.