Wyniki konkursu potwierdzają siłę największych graczy na naszym rynku.
Trzeci raz z rzędu ING Bank Śląski został zwycięzcą konkursu organizowanego przez DGP i firmę doradczą PwC. Na drugim miejscu jest Bank Zachodni WBK (rok temu był trzeci). Miejsce na podium wywalczył też Bank Pekao, awansując z 7. pozycji w 2017 r.
ING BSK pozycję lidera zawdzięcza wysokiej dynamice biznesu, której towarzyszą wysoka efektywność oraz wysoki poziom relacji z klientami. – Dla nas istotny jest wzrost organiczny. Nigdy nie uczestniczyliśmy w procesie konsolidacji. Jest elementem naszej nieustającej troski, żeby poprawiać efektywność i zyskiwać udział w rynku. Chyba nam się to udaje – powiedział Michał Bolesławski, wiceprezes ING BSK.
BZ WBK okazał się najlepszy w dwóch kategoriach: efektywności i stabilności. – Efektywność jest związana ze wzrostem skali działania. Ta nagroda potwierdza, że nasza droga jest właściwa – stwierdził Juan de Porras, wiceprezes BZ WBK.
W konkursie brane są pod uwagę twarde wskaźniki finansowe, ale kapituła oceniała też całokształt działania oraz innowacyjność. W skład kapituły wchodzą:
- Andrzej Kaźmierczak, członek zarządu NBP (przewodniczący),
- Jowita Michalska, prezes Fundacji Digital University,
- Janusz Jankowiak, główny ekonomista Polskiej Rady Biznesu,
- Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC,
- Konrad Sadurski, redaktor DGP.
Podsumowując konkurs, Andrzej Kaźmierczak podkreślał stabilność naszego sektora finansowego. – Banki są dobrze skapitalizowane. Udział złych kredytów jest niski. Mamy do czynienia z otwartą gospodarką i możemy być narażeni na różne szoki z zewnątrz. Jesteśmy jednak przekonani, że polskie banki są w stanie je znieść – stwierdził.
– Sytuacja gospodarki wspiera rozwój sektora. Warto, by banki z tego korzystały, ale także by same wspierały gospodarkę – mówił z kolei Marcin Mikołajczyk, zastępca dyrektora departamentu bankowości komercyjnej i specjalistycznej w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego. Wśród wyzwań, jakie stoją przed bankami, wymieniał cyfryzację. – Najważniejszym elementem z naszej perspektywy będzie zapewnienie bezpieczeństwa – podkreślał. Zwracał też uwagę na rosnące wymogi, jakie wiążą się z nowymi regulacjami dla banków, ryzyko, jakie wiązałoby się z podwyżkami stóp procentowych, czy konsolidację sektora. ©℗
1 | ING Bank Śląski | 64,5 |
2 | Bank Zachodni WBK | 62,9 |
3 | Bank Pekao SA | 55,5 |
4 | mBank | 55,0 |
5 | PKO BP | 55,0 |
Innowacje PKO BP ocenione najwyżej
15-proc. wagę w łącznej ocenie stanowiła nota za innowacyjność. Każdy bank miał wskazać do trzech znaczących innowacji wprowadzonych w 2017 r. Notę uzupełniały dane dotyczące udziału korzystających z bankowości mobilnej i internetowej w ogólnej liczbie klientów.
Wysoka ocena ze strony kapituły dała pierwsze miejsce PKO BP. Bank zgłosił nowy system transakcyjny dla korporacji i instytucji iPKO biznes, Fabrykę Ofert – platformę usprawniającą sprzedaż, która, jak deklaruje bank, już po kilku minutach pozwala na zaprezentowanie klientowi oferty „szytej na miarę”, a także IC pen – system digitalizacji danych, gdzie elektronicznie wypełnione formularze podpisuje się elektronicznie. Daje to oszczędność papieru i czasu, dokumenty od razu znajdują się w systemach.
Drugie miejsce w tej kategorii zajął mBank (zgłosił nową wersję aplikacji mobilnej, autoryzację transakcji w aplikacji, a nie przez SMS, oraz kartę wielowalutową), a trzecie Millennium (sprzedaż ubezpieczeń turystycznych w aplikacji mobilnej, zmiany dotyczące historii transakcji w serwisie internetowym i aplikacji na komórki oraz tokenizacja w aplikacji wszystkich rodzajów kart). ©℗ ŁW
1 | PKO BP | 82,8 |
2 | mBank | 68,5 |
3 | Bank Millennium | 58,3 |
4 | ING Bank Śląski | 56,8 |
5 | Alior Bank | 53,3 |
ING BSK rósł najszybciej
„Gwiazdą wzrostu” okazał się w tej edycji rankingu ING Bank Śląski, który ze sporą przewagą wyprzedził dwóch liderów naszego sektora – PKO BP i Pekao.
W największym stopniu do zwycięstwa ING BSK w tej kategorii przyczyniła się 7-proc. dynamika liczby klientów indywidualnych (dwa banki zanotowały wyższą, ale im poszło gorzej z innymi wskaźnikami). Minimalnie mniejszy wpływ miał najwyższy spośród analizowanych banków przyrost kredytów dla gospodarstw domowych oraz kapitałów. W tym ostatnim przypadku ING BSK skorzystał na ograniczeniach w dzieleniu się zyskiem wprowadzonych przez nadzór. Detaliczny PKO BP wysoką pozycję zawdzięcza segmentowi biznesowemu – wzrostowi liczby klientów i depozytów. Korporacyjny Pekao odwrotnie – detalowi: przyrostowi depozytów i kredytów dla Kowalskich.
Tempo rozwoju miało 15-proc. udział w ogólnej punktacji w konkursie. ©℗ ŁW
1 | ING Bank Śląski | 74,0 |
2 | PKO BP | 61,0 |
3 | Bank Pekao SA | 53,5 |
4 | Alior Bank | 49,0 |
5 | mBank | 47,0 |
BZ WBK stabilny…
Struktura biznesu to kategoria, w której wyniki poszczególnych banków były najbardziej wyrównane. Praktycznie w każdym z 12 szczegółowych wskaźników więcej niż jeden bank zyskiwał najwyższą możliwą punktację.
Trzeba było jednak znaleźć zwycięzcę i okazał się nim Bank Zachodni WBK, który był w gronie liderów w największej liczbie „konkurencji”. Maksymalną punktację uzyskał za udział kredytów w sumie bilansowej (w okolicach optymalnej zdaniem kapituły proporcji 70 proc. było 10 banków), stosunek kredytów do depozytów (razem z sześcioma innymi), czy udział wyniku prowizyjnego w przychodach (z pięcioma konkurentami). W przypadku liderów zaprocentowało także posiadanie dużych funduszy własnych oraz wskaźniki związane z jakością portfela kredytowego.
Struktura biznesu odpowiadała za jedną piątą sumarycznego wyniku każdego z banków. ©℗ ŁW
1 | Bank Zachodni WBK | 61,5 |
2 | PKO BP | 55,0 |
3 | Bank Pekao SA | 54,5 |
4 | Bank Handlowy | 54,0 |
5 | ING Bank Śląski | 50,5 |
…i dochodowy
Efektywność to coś, co najbardziej interesuje właścicieli każdej spółki. Również pod tym względem najlepszy okazał się Bank Zachodni WBK. Na drugim miejscu znalazł się ING Bank Śląski, a na trzecim Millennium.
Zwycięzcę w tej kategorii premiował wysoki zysk, który przełożył się na najlepsze wskaźniki zwrotu z kapitału i z aktywów. Ten pierwszy odpowiada za jedną piątą wyniku w tej kategorii. BZ WBK był także numerem jeden pod względem wysokości prowizji w przeliczeniu na jednostkę aktywów.
Zdobywca drugiego miejsca w tej kategorii wykazał się najwyższą stopą zwrotu z kapitału, przekraczającą 12 proc., oraz niskimi kosztami ryzyka i kluczowym wskaźnikiem efektywności: proporcją kosztów do dochodów. W tym ostatnim elemencie najlepiej w 2017 r. wypadł zaś trzeci gracz w tej kategorii – Millennium.
Wskaźniki dochodowości i efektywności miały 20-proc. wagę w całko witej ocenie każdego banku. ©℗ ŁW
1 | Bank Zachodni WBK | 73,0 |
2 | ING Bank Śląski | 67,0 |
3 | Bank Pekao SA | 64,0 |
4 | Bank Handlowy | 62,5 |
5 | Bank Millennium | 55,5 |
ING i Millennium wygrały w relacjach z klientami
Te dwa banki okazały się zdecydowanymi liderami w rankingu relacji z klientami. Choć wygrał ING BSK.
Ocena powstała na pod stawie ankiety przepro wadzonej wśród ponad 1,6 tys. posiadaczy kont. Zawierała też prośbę o ocenę wystroju placówek bankowych, gdzie znacze nie ma również kolor. Jednak to pytanie nie miało wpływu na wyniki.
Pod uwagę były brane trzy aspekty: zadowolenie, aktywność i lojalność klientów. Pierwszy brał pod uwagę deklarowane zadowolenie z usług, wskaźnik NPS (net promotor score) mówiący, czy klient byłby gotów polecić instytucję, w której ma konto, a także to, czy korzystający z poszczególnych banków faktycznie je rekomendowali (oraz odradzali) rodzinie lub znajomym.
Aktywność była mierzona poziomem „uproduktowienia”, aktywnością, jeśli chodzi o korzystanie z usług danego banku oraz liczbą wykonywanych transakcji. Pod uwagę było brane również to, czy klienci danego banku często chwalili się kupnem nowego produktu w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
O poziomie lojalności świadczyło z kolei rozważa nie zmiany banku, ale także to, czy klient, który chce skorzystać z nowego produktu, zwraca się w pierwszej kolejności do swojego banku, jak mocny opór czuje przed pójściem do konkurencji oraz na ile korzysta z usług innych banków.
Dwaj liderzy dobrą ocenę relacji zawdzięczają zadowoleniu i lojalności swoich klientów. Charakterystyczne, że ING BSK w żadnym ze szczegółowych elementów nie okazał się najlepszy, niemal zawsze mieścił się jednak na podium. Z kolei Millennium w czterech na dwanaście aspektów branych pod uwagę w łącznej ocenie był numerem jeden. Notę zepsuły mu drobiazgi, jak częstsze, niż by na to wskazywała jego pozycja, deklarowane odradzanie przez klientów.
Zarówno ING BSK, jak i Millennium słabiej wypadły pod względem aktywności klientów. Ten czynnik pozwolił natomiast wskoczyć na trzecie miejsce Bankowi Zachodniemu WBK. Pomogło wyraźnie częściej wskazywane niż u konkurencji otwieranie w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie skorzystanie z nowego produktu (w drugiej połowie ub.r. BZ WBK zmienił ofertę kont).
Ocena relacji z klientami stanowiła 15 proc. noty, jaką otrzymywały poszczególne banki w ogólnym rankingu. ©℗ ŁW
1 | ING Bank Śląski | 70,2 |
2 | Bank Millennium | 67,1 |
3 | Bank Zachodni WBK | 55,4 |
4 | Euro Bank | 54,8 |
5 | mBank | 49,1 |