statystyki

Im więcej aut na prąd, tym większe zapotrzebowanie na energię. A co ze smogiem?

autor: Jakub Janiszewski12.01.2018, 07:03; Aktualizacja: 12.01.2018, 09:36
Brytyjskie sieci przesyłowe w ekstremalnym scenariuszu przewidują wzrost zapotrzebowania w szczycie na energię elektryczną o 18 GW. To równowartość produkcji prądu przez sześć elektrowni atomowych o mocy porównywalnej do planowanej Hinkley Point C

Brytyjskie sieci przesyłowe w ekstremalnym scenariuszu przewidują wzrost zapotrzebowania w szczycie na energię elektryczną o 18 GW. To równowartość produkcji prądu przez sześć elektrowni atomowych o mocy porównywalnej do planowanej Hinkley Point Cźródło: ShutterStock

Im więcej aut na prąd, tym większe zapotrzebowanie na energię. Tylko jak mamy ją produkować, by nie oddychać jeszcze gęstszym smogiem, i jak ją przesyłać, by sieć wytrzymała ogromne przeciążenie

Reklama


Milion pojazdów elektrycznych na polskich drogach do 2025 r. Mniej spalin i większe zyski dla producentów energii. Pobudzenie rozwoju gospodarki przez wspólne wysiłki przemysłu i nauki zaangażowanych w produkcję ogniw elektrycznych. Zdaniem rządu Mateusza Morawieckiego ten śmiały plan przekierowujący nas ku elektromobilności zaczyna się ziszczać. W dużej mierze za sprawą skierowanej właśnie do Sejmu ustawie wprowadzającej system zachęt dla potencjalnych kupców aut elektrycznych.

W myśl projektu posiadacz elektryka zyska wiele przywilejów: będzie mógł jeździć buspasem, parkować za darmo tam gdzie inni muszą płacić, i wjeżdżać tam, gdzie za wjazd spalinowym śmiertelnikom będzie groził mandat – bo ustawa pozwala gminom na tworzenie stref czystego transportu, do których nieograniczony dostęp będą miały tylko samochody nisko- i zeroemisyjne. Trochę też zaoszczędzi, bo elektryczne auta zostaną zwolnione z akcyzy. Przede wszystkim zaś nareszcie będzie miał gdzie się naładować, bo w myśl ustawy liczba punktów ładowania ma wzrosnąć w ciągu najbliższych dwóch lat do 6 tys. Oznacza to, że niebawem będzie ich mniej więcej tyle, ile jest dzisiaj stacji benzynowych.

Ale to tylko część planu. Już dwa lata temu utworzono spółkę celową ElectroMobility Poland. Z budżetem w wysokości 10 mln zł ogłosiła w listopadzie 2017 r. konkurs na prototyp auta elektrycznego – rozstrzygnięcie pod koniec lutego. Równolegle temat zaatakowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, inicjując w październiku 2017 r. konkurs na akcelerator biznesu Elektro ScaleUP. Za jego sprawą kolejne 10 mln zł trafi do 30 start-upów, które dostaną granty od 100 tys. do 500 tys. zł. Jeśli dodać do tego Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, który finansowany z podatku akcyzowego od paliw silnikowych ma wspierać tworzenie infrastruktury i rynku paliw alternatywnych (ciągle nie wiadomo jak dużym budżetem), rzecz robi się poważna. Lub przynajmniej takie sprawia wrażenie, bo zanim uwierzymy w plany, warto przypomnieć sobie, gdzie jesteśmy.


Pozostało jeszcze 88% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Komentarze (3)

  • Zawsze coś się spala !!!!(2018-01-12 12:47) Zgłoś naruszenie 10

    Indywidualny silnik spalinowy więcej smrodzi......niż nowoczesna elektrownia. Chcemy mieć czysto - spalajmy gaz lub inne paliwa które idą do pojazdów - Prądu będzie 3 razy wiecej !!!! A Ciepło zamiast do chłodnicy samochodowej -Pójdzie do biednych na ogrzewanie domów we Wsiach i Miastach, Szkołach i Żłobkach

    Odpowiedz
  • rada(2018-01-12 08:03) Zgłoś naruszenie 00

    Tylko jak mamy ją produkować? Wstrzymać import gazu i ropy z Rosji

    Odpowiedz
  • Adic Silesia(2018-01-12 10:23) Zgłoś naruszenie 00

    Kto zbuduje te stacje ? Da się to zadekretować tak od góry ? Może bezprzetargowo od razu Orlen i Lotos ? Co kiedy samochodów E będzie tak dużo i kolejki do "dystrybutorów" ? To nie tankowanie 5 minut paliwa ciekłego. Dziś zwolnienie podatkowe (akcyza) a zaraz potem na prąd bo jest większy popyt i warto zadbać o wpływy do budżetu. Wiele pytań. Scenariuszy też by można wiele napisać. Planować, zbierać info, koordynować a nie "jakoś to będzie" !

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama