Polscy reklamodawcy coraz przychylniej patrzą na blogi jako sposób na reklamę. Agito.pl, jeden z największych sklepów internetowych ze sprzętem RTV-AGD, zdecydował się właśnie na sponsoring znanego w branży marketingowej bloga Mediafun.pl (prowadzi go Maciej Budzich).

- Imponuje nam rzetelność i ciągły rozwój bloga Macieja. Mamy świadomość, że proponowane przez niego treści zdobywają uznanie wśród czytelników. Cieszy nas fakt, że będziemy mogli wesprzeć nowe projekty, jakie planuje - mówi Jacek Gadzinowski, dyrektor marketingu Agito.pl.

Współpraca polegać będzie na finansowym wspieraniu przez Agito.pl projektów prowadzonych na potrzeby wideobloga autora Mediafun.pl. Na blogu pojawi się wkrótce logo Agito.pl, a także plansze reklamowe. Autor bloga zachowuje natomiast jedyne prawo do decydowania o zamieszczanych na blogu treściach.

Taka sytuacja - przynajmniej na razie - jest niecodzienna na polskim rynku internetowym. Nie było dotychczas firmy, która zgodziłaby się sponsorować niezależnego bloga. To jednak przedsmak tego, jak firmy będą zmieniać swoje podejście do internetu, w tym blogosfery, w miarę, jak rosnąć będzie liczba blogów i ich czytelników. To także ważna informacja dla każdego, kto pisze lub zastanawia się nad pisaniem własnego bloga: ciekawe, profesjonalnie prowadzone mogą przyciągać tysiące użytkowników, a w ślad za nimi - także pieniądze.

TYPY BLOGÓW

Według raportu Blox.pl i firmy badawczej Gemius"Motywacje, zachowanie i poglądy autorów i czytelników blogów”.

1. Blogi osobiste - pisane w celu zachowania pomysłów, doświadczeń i uczuć na przyszłość oraz wyrażania uczuć; ich treści dotyczą własnego życia prywatnego autora.

2. Blogi zawodowe - pisane w celach zawodowych lub naukowych oraz opisujące tematy zawodowe.

3. Blogi opisujące świat - pisane w celu wyrażania opinii; opisują bieżące tematy ważne dla okolicy, kraju lub świata lub tematy związane z zainteresowaniami autora.

4. Blogi związane z hobby - główne powody ich pisania to zainteresowania i hobby, a treści zawierają własną twórczość ich autorów.

5. Blogi relacyjne - pisane w celu podtrzymywania kontaktu z przyjaciółmi i znajomymi lub w celu nawiązania nowych kontaktów.

30 dolarów za tysiąc wyświetleń

Największe pieniądze są na razie na najlepiej rozwiniętym amerykańskim rynku internetowym. To tam istnieją jedne z najpoczytniejszych i najlepiej zarabiających blogów. Najpopularniejsze z nich (choćby BoingBoing.com) odwiedza miesięcznie około 3 mln internautów. Inny popularny blog - Engadget.com - pozwolił firmie Weblogs, grupującej kilkadziesiąt blogów, zarabiać spore pieniądze. Szacuje się, że z samych reklam GoogleAdWords firma zarabia 1 mln dol. miesięcznie. Nic dziwnego, że koncern AOL wyłożył za nią około 25 mln dol. Polityczny blog The Huffington Post za 1 tys. wyświetleń baneru - jak podaje Internet Standard - liczy sobie od 10 do 30 dol. (strona ma tymczasem 18 milionów odsłon miesięcznie). Ci, którzy pracują dla Weblogs lub innego właściciela blogów Gawker Media - według magazynu Wired - mogą liczyć na ok. 3 tys. dol. miesięcznego wynagrodzenia.

WYSZUKIWARKI BLOGOWE

na świecie:

Technorati.com

9rules.com

Wikio.com

BlogSearch.Google.com

w Polsce:

BlogFrog.pl

10przykazan.com

Blogbox.com.pl

Blogowisko.org

Maszynki do robienia pieniędzy

To już nie są zwykłe blogi, ale firmy zajmujące się pisaniem blogów zawodowo, zatrudniające w tym celu profesjonalnych bloggerów i zarabiające na tym pieniądze. Firma badawcza eMarketer szacowała w ubiegłym roku, że blogom udaje się pozyskać z reklam około 36 mln dol. w USA, ale do 2010 roku ta kwota co najmniej się podwoi. Skorzystać z bloga, jako formy reklamy, zamierzało aż 21 proc. reklamodawców ze wszystkich branż. Analitycy firmy Jupiter Research policzyli, że blog, który przyciąga około 500 tys. użytkowników miesięcznie, wracających np. pięć razy i oglądających pięć stron, może zarobić w USA nawet 100 tys. dol. miesięcznie.

Polskie serwisy też płacą bloggerom

W Polsce blogosfera jest wciąż za mała, aby przyciągać takie pieniądze, ale na wielu popularnych blogach pojawiają się już reklamy (choćby Gogola). Polscy gracze internetowi, śladem zachodnich, zaczęli inwestować w swoje platformy blogowe, aby przyciągać do siebie internautów. Agora uruchomiła trzy lata temu serwis blogowy Blox.pl, na którym działa już przeszło 100 tys. blogów. W ubiegłym roku Blox zdecydował, że będzie płacić najlepszym bloggerom. W ramach projektu Syndykat proponuje im podział przychodów z reklamy w systemie pół na pół.

Szanse na zarabianie mają dobre blogi tematyczne, które odwiedza duża liczba czytelników. Największe szanse na znalezienie się w Syndykacie mają blogi z jednym tematem przewodnim, istniejące dłużej niż sześć miesięcy, regularnie aktualizowane, a przy tym ładnie wyglądające (fachowo nazywa się to ładnym designem). O popularności blogów świadczą też ruchy największych graczy w polskim internecie: Onet.pl zdecydował się na kupno niezależnej platformy blogowej Blog.pl, wykładając za nią blisko 1 mln zł. Obecnie to serwis, który posiada najwięcej zarejestrowanych blogów w Polsce. Swoje serwisy blogowe mają też pozostałe portale działające w polskim internecie. Potencjał blogów szybko dostrzegły też media. Zarówno dzienniki, jak i tygodniki zaczęły otwierać blogi swoich dziennikarzy. Powstała m.in. platforma blogów politycznych Salon24.pl, a także serwisy blogowe poświęcone konkretnym regionom (np. My, czyli Śląsk). Małych i dużych serwisów, na których pisać można własne blogi, działa w sieci mnóstwo.

10 PODSTAWOWYCH RODZAJÓW BLOGÓW

Według KRZYSZTOFA URBANOWICZA, opublikowane na jego blogu Media Cafe Polska

1. Blog. Klasyczny notatnik internetowy. Wpisy są datowane i wyświetlane kolejno, zaczynając od najnowszego, jak Media Cafe Polska (który chodzi na platformie Blogger należącej do Google) czy Wieżowce (które odkryłem dziś na Blox.pl). Oto 5 największych polskich platform z darmowymi blogami:

Onet.blog.pl: 1,6 mln blogów. Tu blogują byli premierzy: Marcinkiewicz i Pawlak

MyLog.pl: 350 tys. blogów (nie wiadomo, ile aktywnych). Raczej dla dzieci, młodzieży.

bloog.pl (Wirtualna Polska): 278 tys. (nie wiadomo, ile aktywnych). Ładny, świeży design, ale brak znanych blogerów.

blog.Interia.pl: 179 tys. blogów (nie wiadomo, ile aktywnych). Robi dobre wrażenie. Brak znanych blogerów.

Blox.pl (Agora, wydawca Gazety Wyborczej): 135 tys. Michał Olszewski, szef Bloksa, zapewnia Media Cafe Polska, że udział liczby aktywnych blogów na blox.pl jest większy niż na większości innych blogowisk. Na Bloksie bloguje duża część śmietanki polskich blogerów.

2. Fotoblog. Blog składający się wyłącznie ze zdjęć. Można go założyć i prowadzić na każdej z platform blogowych. Platforma Fotolog.pl specjalizuje się w fotoblogach. Przykład: Roksana i Przemek.

3. Vlog. Blog wideo. Słynny Rocketboom jest rodzajem vloga. Codziennie krótki flesz informacyjny na luzie. Amanda Congdon, początkująca aktoreczka, piękna blondynka w wieku 24 lat, współzałożycielka i prezenterka Rocketboom, zrobiła zawrotną karierę, zanim rozstała się ze swoim wspólnikiem w połowie 2006 roku. Rocketboom wystartował w 2004 roku. Dziś przyciąga ponad 300 tys. internautów dziennie (wg ABC News). Innym przykładem jest vlog 21-letniej szwedzkiej dziennikarki, Livi Sandry Sverker z Örnsköldsviks Allehanda. To pierwszy dziennik w Szwecji, który stworzył swój wideoblog. Cel: zdobyć młodych internautów.

4. Moblog. Blog pisany z komórki. Wiele platform zainwestowało w specjalne oprogramowanie. To rozwiązanie głównie dla młodych, bardzo młodych internautów. Do założenia mobloga namawia m.in. Nokia na swoim MoBlog.pl

5. Audioblog. Blog składający się z podcastów, czyli nagrywanych w formie regularnych audycji mp3. Można zobaczyć, jak tworzyć podcasty m.in. na Hipcast. Polecam też serwis Odeo z milionami mp3 i podcastów.

6. Linklog. Blog składający się z linków. Ciekawostką może być fakt, iż pierwszy linklog napisał w połowie lat 90. wynalazca World Wide Web (w skrócie określany jako www lub Web) Tim Berners Lee. Tylko że wtedy nie nazywało się to jeszcze ani blog, ani linklog.

7. Comicsblog, zwany również Webcomics. Po e-fanzinach, blogach i vlogach w internecie przyszła moda na blogi komiksowe. Po Amerykanach i Japończykach (zafascynowanych e-mangami) młodym Francuzom tak przypadły do gustu bédéblogs, że najwięksi wydawcy książek, jak Albin Michel, zabrali się za publikację najpopularniejszych internetowych komiksów na papierze. Istnieje już nawet wyspecjalizowany serwis blogowy tylko dla internetowych komiksów: Webcomics Nation.

8. Sketchblog. Blog rysunkowy prowadzony przez artystów. Google udziela ok. 332 tys. odpowiedzi dla zapytania sketchblog. Przykład: Flightcomics albo znany - i lubiany - we Francji Blog erotique de Camille (tylko dla dorosłych!).

9. Tumbleblog. Tłumaczę to na szybko jako bałaganblog, bo jest na nim wszystko: bardzo krótkie wpisy, wpisy w formie dialogu, cytatu lub kodu html, zdjęcia, podcast, wideo... Wikipedia precyzuje, że tumbleblog jest często prowadzony przez artystów. Przykład: Projectionist. Znany polski blog Oops! przypomina trochę ten format.

10. Splog i Flog.

• Splog to plaga internetu. Tych blogów nie lubimy i nie czytamy. Zakładają je internetowe roboty spamujące w celu polepszenia notowań jakiejś marki w rankingu PageRank Google. Spamują albo we wpisach splogów (wymieniając np. setki razy to samo słowo albo zamieszczając testy ukradzione na prawdziwych blogach), albo w komentarzach prawdziwych blogów. Podobnej taktyki (upraszczając oczywiście, bo chodziło o inny automat) próbował w 2006 roku w Niemczech koncern BMW, za co Google ukarał go wyrzuceniem z wyszukiwarki na kilka miesięcy. Jeśli zobaczycie splog, zgłoście go do Splog Reporter, killera spamu wszelakiego rodzaju.

• Flog, czyli trefny blog. Taki blog zafundował internautom Wal-Mart, największy koncern handlowy na świecie (walmartingacrossamerica.com), ale oszustwo szybko wyszło na jaw. Wpadł też francuski koncern Vichy, który wymyślił dziewczynę o imieniu Claire do prowadzenia Journal de ma peau: mon blog sur PeelMicroAbrasion des Laboratoires Vichy. Wpadł Warner, który umieszczał fałszywe komentarze na mp3blogs, wpadł Dr Pepper (marka bezalkoholowych napoi), który zatrudnił bloggerów do prowadzenia swojego bloga Raging Cow, oczywiście nikomu nic nie mówiąc.

Serwisy wyliczają, ile jesteśmy warci

Założenie bloga jest dziecinnie proste i - co najważniejsze - darmowe. Można wybierać wśród wielu platform. Dla tych, którzy nie znają języka angielskiego, najlepsze będą polskie serwisy - na przykład właśnie Blox.pl lub Blog.pl. Od pewnego czasu po polsku można też prowadzić bloga w jednej z największych platform na świecie - serwisie Blogger.pl, należącym do koncernu Google. Jeśli ktoś nie ma problemu z angielskim, może używać np. Typepad.com lub Wordpress.org. Blogosfera to nie tylko blogi, ale także wiele narzędzi internetowych czy serwisów z nimi związanych (wyszukiwarki blogów pozwalają odnaleźć najciekawsze z nich w sieci i pozwalające innym odnaleźć nas). Umieszczenie na swoim blogu np. linku do Technorati.com., jednej z największych wyszukiwarek blogów, sprawia, że jesteśmy wśród przeszło 100 mln blogów na świecie. Istnieją też serwisy - takie jak Problogger.com czy Overture.com - które powiedzą nam, ile wart jest nasz blog oraz jak i ile można na nim zarobić.

SIEDEM ZASAD BLOGOSFERY

Według CHRISA ANDERSONA, redaktora naczelnego amerykańskiego magazynu poświęconego nowym technologiom Wired oraz bloggera prowadzącego bloga thelongtail.com.

1. Nie ma jednej blogosfery. Istnieje nieskończona liczba blogosfer, każda kształtowana przez spojrzenie i doświadczenie poszczególnych użytkowników.

2. Blog to narzędzie do myślenia, gromadzenia, porównywania i rozwijania twoich myśli. Idee są wzbogacane przez doświadczenie twoich czytelników.

3. Blog osobisty jest dużo lepszym narzędziem do przejrzystej i uczciwej komunikacji niż blog korporacyjny, w którym autora ograniczają komercyjne okoliczności. Jednocześnie pamiętaj, że autopromocja jest skuteczna wtedy, gdy nie jest jedyną wartością bloga.

4. Blogi, zwłaszcza te, które mają dużą liczbę wiernych czytelników, mogą funkcjonować jako platforma dla projektów badawczych, a także jako efektywna platforma marketingowa.

5. Blog może świetnie funkcjonować jako filtr informacji.

6. Jeśli blogujesz, skoncentruj się na określonej tematyce. Nie ma potrzeby, żebyś próbował zaspokoić wszystkich. Dobrze sprofilowane blogi mają przyciągać czytelników, którzy rzeczywiście interesują się daną tematyką. Tacy czytelnicy znacznie częściej wybaczają błędy i przeoczenia, jednocześnie chętniej współpracują z autorem.

7. Każdy blog i każdy blogger może być jeszcze lepszy. Żeby powiększyć grono swoich czytelników, skoncentruj się (wręcz z laserową precyzją) na tematyce swojego bloga.