statystyki

Klient banku musi wiedzieć o podwyżkach opłat i prowizji

autor: Emilia Świętochowska04.12.2017, 07:27; Aktualizacja: 04.12.2017, 08:20
Co więcej, banki formalnie nie dostarczały swoim klientom informacji o zmianach warunków umowy, lecz tylko je udostępniały w serwisie internetowym (nie wysyłały im dodatkowo np. SMS-ów w tej sprawie).

Co więcej, banki formalnie nie dostarczały swoim klientom informacji o zmianach warunków umowy, lecz tylko je udostępniały w serwisie internetowym (nie wysyłały im dodatkowo np. SMS-ów w tej sprawie).źródło: ShutterStock

Trzy kolejne banki będą musiały zrekompensować swoim klientom nieprawidłowe informowanie o podwyżkach opłat i prowizji. Jak szacuje UOKiK, całkowity koszt operacji może wynieść nawet 80 mln zł.

Reklama


Jest to efekt zakończenia postępowania dotyczącego praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów stosowany przez Euro Bank, Bank Handlowy i Bank Ochrony Środowiska. W swoich decyzjach prezes UOKiK Marek Niechciał stwierdził, że instytucje te nie przekazywały klientom informacji o podstawie prawnej wprowadzanych jednostronnie zmian w warunkach umownych lub nie dawały im rzeczywistej możliwości wcześniejszego zapoznania się z zapowiadanymi podwyżkami opłat i prowizji. Tym samym dołączyły one do Credit Agricole, któremu w czerwcu urząd też nakazał rozliczyć się z klientami za wadliwą i niezgodną z prawem politykę informacyjną. Od końca 2015 r. na potwierdzenie zarzutów z ustaw o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz o ochronie konkurencji i konsumentów oczekuje jeszcze 14 innych banków.

Zastrzeżenia urzędu antymonopolowego sprowadzają się do dwóch kluczowych kwestii. Pierwsza to niewskazywanie podstawy prawnej dokonywanych zmian oraz ich zasadności. Druga, bardziej złożona i od dłuższego czasu nastręczająca branży bankowej poważnego bólu głowy, dotyczy informowania klientów o podwyżkach w tabelach opłat wyłącznie za pośrednictwem systemu informatycznego, który nie spełnia kryteriów trwałego nośnika. Takiej formy wymaga art. 29 ust. 1 i 2 ustawy o usługach płatniczych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1572 ze zm.). Zgodnie z definicją „trwałego nośnika” musi on umożliwiać klientom przechowywanie, odtwarzanie i dostęp do informacji w niezmienionej postaci tak długo, jak są one potrzebne do ochrony interesów wynikających z zawartej umowy. Wiele banków (w tym Euro Bank i BOŚ) przesyłało komunikaty o zmianach tylko na indywidualne konta właścicieli rachunków w ramach systemu bankowości elektronicznej.


Pozostało jeszcze 55% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama