statystyki

3 największe problemy sprzedawców przy płatności kartą

autor: JP, Małgorzata Krzyżowska14.11.2017, 09:00; Aktualizacja: 15.11.2017, 09:22
Słaba znajomość przepisów często staje się przyczyną sporów między sprzedawcami a konsumentami

Słaba znajomość przepisów często staje się przyczyną sporów między sprzedawcami a konsumentamiźródło: ShutterStock

Transakcje z użyciem kart płatniczych stają się coraz bardziej popularne i coraz bardziej wypierają gotówkowe. Świadczą o tym m.in. dane NBP: w II kwartale 2017 r. liczba kart płatniczych w obiegu była rekordowa – 37,8 mln, o 28 tys. wyższa niż w marcu. Rekordowa była też liczba terminali POS obsługujących płatności – 584 tys., a zainstalowane były łącznie w 430 tys. placówek. Od kwietnia do czerwca przeprowadzono za ich pośrednictwem 955,5 mln transakcji – także najwięcej w historii. Pomimo upowszechnienia kart przepisy związane z korzystaniem z nich nie zawsze są znane sprzedawcom i konsumentom. Świadczą o tym m.in. liczne opisywane w prasie i internecie przypadki sporów, np. w sytuacji odmowy przyjęcia karty od klienta albo gdy sprzedawca prosi o przedstawienie dowodu osobistego przy określonej wysokości transakcji. Jak się okazuje, w tym ostatnim przypadku sprzedawcy często czynią to bezprawnie. Dziś odpowiadamy zatem na wybrane pytania przedsiębiorców.

Reklama


ODMOWA PRZYJĘCIA ZAPŁATY KARTĄ

Czy sprzedawca może odmówić dokonania transakcji kartą płatniczą?

Tak, sprzedawca (akceptant) może odmówić dokonania transakcji kartą płatniczą. Odmowa przyjęcia zapłaty przez sprzedawcę może nastąpić w przypadku:

Transakcje kartami coraz bardziej popularne

Transakcje kartami coraz bardziej popularne

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

1) upływu terminu, do którego jest możliwe korzystanie z karty;

2) zablokowania karty, o czym zasygnalizuje terminal już przy podejmowaniu próby dokonania transakcji;

3) niezgodności podpisu kupującego na karcie, który to podpis identyfikuje taką osobę, z podpisem na dokumencie obciążeniowym (np. wydruk z kasy, rachunek);

4) odmowy okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość na uzasadnioną prośbę sprzedawcy (o tym uprawnieniu dalej);

5) stwierdzenia posługiwania się kartą przez osobę nieuprawnioną;


Pozostało jeszcze 89% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama