W erze mobilności i smartfonów tradycyjna karta paliwowa staje się przeżytkiem. Przewoźnicy chcą samodzielnie, przy pomocy kilku kliknięć, sterować ruchami floty. Zdefiniowana z góry karta ustępuje miejsca inteligentnym systemom online.

Wśród nowości rynkowych w tym zakresie warto zwrócić uwagę na elektroniczną platformę o nazwie DKV COCKPIT, uruchomioną niedawno przez operatora kart paliwowych DKV Euro Service. DKV jako firma niezależna od poszczególnych marek stacji czy systemów myta, specjalizuje się w dobieraniu dla przewoźników najtańszych i najbardziej korzystnych rozwiązań na terenie całej Europy. Dzięki platformie DKV COCKPIT osoba zarządzająca flotą może dziś w kilka minut zmieniać limity na swoich kartach paliwowych, aktywować albo dezaktywować poszczególne karty, czy też zamówić mailowo raporty informujące o konkretnych zdarzeniach.

Zdaniem ekspertów rynku TSL, ewolucja w kierunku samodzielnego zarządzania flotą ma ważne podłoże – zwiększa bezpieczeństwo transakcji. „Karta stała się tym samym ostatnim, ale już nie najważniejszym, ogniwem pozostającym w ręku kierowcy. Prawdziwa kontrola i zarządzanie zostało w całości oddane w ręce osoby zarządzającej parkiem samochodowym.” – mówi Michał Bałakier, dyrektor generalny DKV Euro Service Polska.

Technologie, które śledzą codzienne zachowania kierowcy

Nowoczesne serwisy operatorów kart paliwowych mają na celu oszczędzić przewoźnikom czas i oraz pieniądze. Dotyczy to szczególnie planowania i monitoringu kosztów, czyli aspektów kluczowych w sektorze TSL, tak silnie opartym na zachowaniach kierowców.

"Priorytetem jest zapewnienie elastyczności i bezpieczeństwa transakcji dzięki wdrażaniu najnowszych technologii. Trzeba jednak pamiętać, że najsłabszym ogniwem jest i pozostanie człowiek” – zauważa Michał Bałakier z DKV. „Wzbogacając DKV COCKPIT o nowe funkcje, chcemy, aby nasi klienci mogli jeszcze precyzyjniej dobierać zabezpieczenia, w zależności od sposobu korzystania z kart paliwowych i swoich indywidualnych potrzeb".

DKV od przeszło 10-lat agreguje w swoim centrum obliczeniowym potężne ilości informacji z całego świata, dotyczące aktualnych cen paliw na przeszło 41 000 stacji w Europie oraz konkretnych zachowań kierowców i przewoźników. Analizuje ich transakcje, preferencje dotyczące usług oraz politykę rozliczania wydatków transportowych. Inteligentne systemy monitorują bieżące płatności kierowców. Tak pozyskane dane służą następnie do sporządzania zestawień i raportów, łatwo integrowanych z dowolnymi systemami zarządzania flotą.

60 tysięcy miejsc na kliknięcie

Przewagą usług onilne jest umożliwienie klientowi samodzielnego ustawiania kierowcom dostępu do poszczególnych produktów operatorów kart paliwowych. To niby proste, jednak pamiętajmy, że mówimy o sieci prawie 60 000 punktów i wszystkich systemach opłat drogowych w Unii Europejskiej. W przypadku DKV można też ustawić, które odcinki płatnych dróg w Europie są preferowane, a których kierowcy powinni unikać. System alarmuje przewoźnika za każdym razem, kiedy dokonana zostanie transakcja niezgodna z przyjętymi założeniami. Dzięki temu pozwala to znacząco ograniczyć koszty przejazdów i, co istotne, świadomie i na bieżąco kontrolować wydatki floty.

Podobny monitoring online jest możliwy w przypadku ubiegania się o zwrot podatku VAT płaconego za granicą – klient w każdym momencie może sprawdzić status swojego zwrotu i zapoznać się z wskazaną dokumentacją.

Zakupy paliwa pod kontrolą

Zdaniem właścicieli firm transportowych, nowa platforma DKV COCKPIT stanowi przede wszystkim ułatwienie w zakresie optymalizacji tankowań. Zarządca floty samodzielnie i natychmiast decyduje na przykład o wysokości limitu dziennego, jaki kierowca będzie mógł wykorzystać na potrzeby tankowania przy użyciu karty. Dotychczas uruchamianie tego typu limitów kwotowych realizowane było za pośrednictwem doradców emitenta karty i wewnętrznego systemu firmy. Nie było też dostępne dla klientów niezależnych operatorów kart paliwowych, oferujących stacje wielu marek czy też rozliczanie poboru myta w Europie. Dziś, by ustawić dostępy, wystarczy kilka kliknięć w panelu klienta.

Dodatkowo, w dowolnym momencie możliwe jest czasowe dezaktywowanie oraz ponowne aktywowanie każdej karty paliwowej. W awaryjnej sytuacji, gdy np. istnieje podejrzenie wyłudzenia środków lub w razie zagubienia karty, zarządca floty samodzielnie, w zaledwie pięć minut, jest w stanie deaktywować każdą kartę. Wygodę zwiększają konfigurowalne raporty mailowe, na przykład o każdorazowym użyciu karty czy wprowadzeniu nieprawidłowego kodu PIN. Użytkownik może teraz w czasie rzeczywistym monitorować użycie wszystkich kart we flocie.