statystyki

Oznaczenie „Wolne od GMO” może być kosztownym luksusem

autor: Jakub Pawłowski30.05.2017, 08:44; Aktualizacja: 30.05.2017, 09:11
GMO

Zdaniem ekspertów jednym z największych mankamentów obecnego projektu jest brak jednego uniwersalnego logo dla wszystkich produktów „wolnych od GMO”.źródło: ShutterStock

Resort rolnictwa proponuje nowe, dobrowolne logo dla żywności niemodyfikowanej genetycznie. Wielu producentów chciałoby go używać, ale nielicznych będzie na to stać. Przez wyśrubowane wymogi.

Reklama


Producenci wyrobów mleczarskich, mięsa, nabiału, którzy używają surowców pochodzących od zwierząt karmionych paszami zawierającymi jakiekolwiek składniki zmodyfikowane genetycznie, nie zareklamują już łatwo swojej żywności jako „wolnej od GMO”. Już bowiem jedno ziarno transgenicznej rośliny w diecie zwierząt hodowlanych wykluczy możliwość stosowania dobrowolnego oznaczenia „bez GMO”, które chce wprowadzić Ministerstwo Rolnictwa. A to tylko jeden z wielu restrykcyjnych wymogów, które już wkrótce mogą czekać producentów żywności, jeżeli resort nie wycofa się z pomysłów przedstawionych w projekcie ustawy o oznakowaniu produktów wytworzonych bez wykorzystania organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Został on już skierowany do konsultacji publicznych.

Wprowadzić równowagę

Jaki jest cel nowych regulacji? Przede wszystkim położyć kres wolnoamerykance w kwestii oznaczeń żywności pozbawionej GMO. Do tej pory nie ustanowiono bowiem żadnych warunków, które dany produkt musi spełniać, by można było uznać go za „wolny od GMO”. I co ważne, takich wytycznych na próżno szukać też w prawie unijnym.

– Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1829/2003 z 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy (Dz.Urz. UE L 268, s. 1) co prawda nakłada obowiązek znakowania żywności, ale tylko tej, która ma w swoim składzie powyżej 0,9 proc. składników zmodyfikowanych genetycznie. Nic nie mówi natomiast o specjalnym oznaczaniu tej, która GMO nie zawiera – zwraca uwagę mgr inż. Dorota Metera, dyrektor ds. certyfikacji Bioekspert sp. z o.o.


Pozostało jeszcze 74% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama