statystyki

Debata DGP: Państwo na rynku usług finansowych w interesie konsumentów i biznesu

autor: Patryk Słowik20.04.2017, 07:40; Aktualizacja: 20.04.2017, 16:11
Co, jeśli nie lokata? Boisz się ryzyka, ale chcesz zarobić więcej niż oferuje Ci bank?

Uczestnicy debaty podkreślali, że jakkolwiek po stronie czy to UOKiK, czy Komisji Nadzoru Finansowego, występuje atrybut w postaci władztwa administracyjnego, tak znacznie lepiej dla wszystkich, gdy działania mają charakter partnerski.źródło: Materiały Prasowe

Organy państwa muszą być aktywne na rynku usług finansowych, by nie dochodziło do naruszeń zbiorowych interesów klientów. Rzecz w tym, by pomagały biznesowi w prewencji oraz zwalczaniu nieuczciwych przedsiębiorców, a nie czyhały na potknięcia tych, którzy działają uczciwie – zgodzili się uczestnicy debaty zorganizowanej przez DGP.

Reklama


Ostatnie miesiące to czas zintensyfikowanych działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nie ma tygodnia, by nie poinformował on o kolejnej wydanej decyzji stwierdzającej naruszenie praw konsumenckich przez duży podmiot, najczęściej z sektora finansowego. Dlatego coraz ważniejsze staje się pytanie: jaka powinna być rola organów umocowanych przez państwo do działania w interesie obywateli? Czy mają się one skupiać na karaniu prowadzących działalność gospodarczą, czy też dwoić się i troić, by do naruszeń w ogóle nie dochodziło?

Jak życzliwa teściowa

Dorota Karczewska, wiceprezes UOKiK, uznała, że do relacji między konsumentami a przedsiębiorcami pasuje porównanie do małżeństwa. Mamy męża i żonę. Gdy się w małżeństwie układa – wszystko jest w porządku. Kłopot zaczyna się wówczas, gdy małżonkowie zaczynają się różnić. I oczywiście nie chodzi o to, by państwo jako osoba trzecia interweniowało przy każdej najdrobniejszej sprzeczce. Ale musi się włączyć – niczym życzliwa teściowa – gdy słabsza ze stron zaczyna być tłamszona.

Dorota Karczewska wiceprezes UOKiK

Dorota Karczewska wiceprezes UOKiK

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

– Ale musimy pamiętać o tym, że w którymś momencie, w razie konfliktu, teściowa zaczyna być matką. W tym przypadku matką konsumenta, bo instytucje państwowe zawsze staną w obronie konsumenta – zauważyła Monika Zakrzewska, prezes Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego. Jej zdaniem konsument na rynku usług finansowych to raczej piękna panna, o rękę której zabiegają kawalerowie, czyli przedsiębiorcy. – Rzecz w tym, by ta rywalizacja była uczciwa i oparta na zasadach, które w nikogo nie uderzają, a sama panna była nie tylko ładna, ale też roztropna – spostrzegła Zakrzewska.


Pozostało jeszcze 74% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama