statystyki

Polskie inwestycje: Dla wielu firm rynek lokalny to za mało

autor: Łukasz Wilkowicz, Aleksandra Gruszczyńska20.04.2017, 07:40; Aktualizacja: 20.04.2017, 14:46
biznes, przedsiębiorca, firma

Instytucje finansowe nie tylko przyglądają się poszukiwaniu nowych rynków przez krajowe firmy, ale je w tym wspomagają.źródło: ShutterStock

W 2016 r. polskie przedsiębiorstwa ulokowały w innych krajach 36,8 mld zł. Ponad dwukrotnie więcej niż rok wcześniej.

Reklama


Ubiegłoroczny inwestycyjny rekord to po części efekt statystyczny, związany z przeniesieniem udziałów w zagranicznych podmiotach z funduszy inwestycyjnych do innych krajowych podmiotów. Spowodowało to spadek inwestycji portfelowych, a wzrost bezpośrednich – wynika z wyjaśnień NBP. W IV kw. 2016 r. wartość inwestycji bezpośrednich urosła o niemal 23 mld zł. Nie zmienia to jednak faktu, że krajowe firmy coraz chętniej wychodzą za granicę.

– Od momentu transformacji polska przedsiębiorczość bardzo mocno się rozwijała. Dziś dla wielu firm rynek lokalny stał się zbyt ciasny. Poszukują szans rozwoju w ekspansji międzynarodowej. Chodzi o dywersyfikację przychodów, ryzyka, zbieranie know-how z rynku zagranicznego. Już za kilka dni, podczas jednych z największych targów przemysłowych na świecie w Hanowerze, przedsiębiorcy z takich dziedzin jak robotyka czy automatyzacja procesów przemysłowych będą mieli okazję zaprezentować swoje innowacyjne na skalę światową rozwiązania i zapoznać się z tym, co oferuje konkurencja poza Polską – wylicza Robert Zmiejko, dyrektor departamentu strategii i analiz międzynarodowych w PKO BP. Bank jest partnerem strategicznym obecności Polski na targach.

Instytucje finansowe nie tylko przyglądają się poszukiwaniu nowych rynków przez krajowe firmy, ale je w tym wspomagają. – Jako część grupy Citi mamy unikalne w kraju możliwości wsparcia potencjalnych klientów. Od kilku lat realizujemy program emerging market champions, który pomaga polskim firmom zaistnieć na rynkach zagranicznych – mówi Piotr Tymiński, dyrektor departamentu rozwoju produktów i wsparcia sprzedaży w pionie bankowości przedsiębiorstw Banku Handlowego.


Pozostało jeszcze 75% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama