W większości przypadków firmowe systemy służą do gromadzenia i przetwarzania danych poufnych: nazwisk, adresów, telefonów, e-maili oraz dokumentów. Z punktu widzenia osoby zarządzającej przedsiębiorstwem, liczyć się powinien przede wszystkim ich poziom bezpieczeństwa. Jego zapewnienie w dużej mierze zależy od wyboru miejsca ulokowania firmowych zasobów IT. Utrata dostępu do zasobów, chociażby chwilowa, może wiązać się nie tylko ze sporymi stratami finansowymi, ale co gorsza z dotkliwą utratą zaufania Klientów. W tym przypadku nie należy brać pod uwagę jedynie warstwy sprzętowej. Ważna jest także infrastruktura w której zasoby zostaną ulokowane. To stawia przed firmami dylemat – zdecydować się na serwer lokalny czy skorzystać z usług zewnętrznego centrum danych?

Rozwój własnej infrastruktury IT w firmie wiąże się z wieloma kosztami. Taka decyzja wymaga przeznaczenia znaczących nakładów finansowych na zakup serwerów. Dochodzą do tego koszty związane z ich utrzymaniem oraz zatrudnieniem grupy specjalistów. Za serwery lokalne trzeba płacić nawet wtedy, gdy nie wykonuje się żadnej pracy. Alternatywę do ich zakupu może stanowić wykorzystanie mocy obliczeniowej w chmurze, które zapewni optymalizację kosztów. Firma płaci jedynie za zużyte zasoby i może swobodnie dostosowywać skalę usług do swoich potrzeb.

Przy podejmowaniu tak ważnej decyzji, jaką jest ulokowanie firmowych danych, warto kierować się nie tylko wygodą oraz obniżeniem kosztów. Wysoki poziom bezpieczeństwa zasobów IT jest kluczowy dla funkcjonowania biznesu i utrzymania jego ciągłości. Niesłusznie cloud computing (chmura obliczeniowa) budzi obawy w tym zakresie. W praktyce dane przechowywane w chmurze mogą być lepiej zabezpieczone od tych na serwerach lokalnych. Kluczowe znaczenie ma decyzja dotycząca wyboru dostawcy usług.

Podobnie wygląda sytuacja, gdy firma posiada już swoją infrastrukturę sprzętową. W przypadku zapewniania ciągłości działania kluczowe znaczenie ma infrastruktura miejsca w którym będziemy przechowywać dane. Dedykowane centrum danych zapewni wyższą dostępność zasobów niż własna serwerownia. Wynika to z faktu, że infrastruktura obiektu Data Center, jest zaprojektowana i wybudowana specjalnie w celu świadczenia tego rodzaju usług.

Przy wyborze odpowiedniego rozwiązania, warto zdobyć wiedzę na temat certyfikacji centrów danych. Pomocą służą instytucje takie jak ANSI (American National Standards Institute) czy Uptime Institute, które określają standardy rozwiązań telekomunikacyjnych i informatycznych przyznając certyfikaty bezpieczeństwa na czterech poziomach. Rating 4 to najwyższy możliwy stopień certyfikacji, niedostępny dla firm, które decydują się na lokalne przechowywanie danych. W Polsce przyznano właśnie pierwszy certyfikat na tym poziomie dla Data Center 2 firmy Beyond.pl.

-Zdecydowaliśmy się zbudować i zaprojektować Data Center 2 z myślą o spełnieniu wymogów certyfikatu ANSI Rated 4, stosując rozwiązania umożliwiające nam oferowanie usług porównywalnych kosztowo do innych data center. – mówi Bartłomiej Danek, Wiceprezes w Beyond.pl. Złożoność naszego systemu bezpieczeństwa, redundancja kluczowych systemów, a także same rozwiązania konstrukcyjne budynku, pozwalają nam utrzymywać usługi dla naszych klientów niemal w każdych okolicznościach. Przekłada się ono zarówno na usługi cloud computing jak i kolokację. – dodaje.

Co poziom Rated 4 oznacza w praktyce? Centra danych o tym stopniu certyfikacji określane są jako „Fault Tolerant Site Infrastructure”, czyli w pełni odporne na awarie. Obiekt Beyond.pl został zaprojektowany w taki sposób, że uszkodzenie jakiegokolwiek z elementów nie spowoduje zatrzymania jego pracy. Właśnie dlatego centrum musiało spełniać określone wymagania w aż czterech obszarach: architektura, mechanika, energetyka, telekomunikacja. Także fizyczne zabezpieczenia budynku, są na zgodne z najwyższym standardem. Posiadając serwery lokalne przedsiębiorca nie będzie w stanie osiągnąć tak wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Nie bez znaczenia jest także sama lokalizacja centrum danych. W przypadku chmury obliczeniowej lokalizacja wszystkich data center na terenie Polski pozwala zapewnić zgodność z wymogami UE i GIODO.

Osoby spoza branży często nie znają szczegółów dotyczących usług data center i różnic pomiędzy poziomami certyfikacji centrów danych. Nie ma też takiej potrzeby. Ważne jednak, aby dokonać właściwego wyboru. Bardzo przydatna jest możliwość weryfikacji przedkładanej oferty. Dlatego też do Beyond.pl Data Center 2 można umówić się na wizytę, aby samemu przejść się po obiekcie (specjalnie przygotowanej i wydzielonej trasie) i zobaczyć na czym polega jego działanie.

Proces projektowania budynku trwał cztery lata, dzięki temu jest on perfekcyjny pod każdym względem. Zbudowaliśmy imponujący obiekt, w którym nie pozwoliliśmy sobie na kompromisy. Chętnie dzielimy się doświadczeniem i zdobytą wiedzą. Ze względu na duże zainteresowanie zdecydowaliśmy się utworzyć dedykowany zespół, który umożliwia potencjalnym i obecnym klientom odbycie wizyty w naszym Data Center. Zgłoszenia chęci udziału w wizycie można kierować na adres: hospitality.dc2@beyond.pl – mówi Bartłomiej Danek, wiceprezes Beyond.pl

Od początku roku centrum danych Beyond.pl Data Center 2 odwiedziło już ponad 400 przedstawicieli polskich i międzynarodowych firm.