Na polskim rynku IT, wartym ponad 24 mld zł, jest miejsce dla co najwyżej trzech, czterech dużych ogólnopolskich sieci handlowych - wynika z najnowszego raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych. Obecnie jest ich około dziesięciu, liderzy to Komputronik, Vobis Digital oraz Sferis.

Ten rok jest pierwszym, w którym mamy do czynienia z gwałtownym kurczeniem się liczby podmiotów w tym sektorze. A wszystko przez zapoczątkowane procesy konsolidacyjne.

- Najpierw mieliśmy do czynienia z połączeniem Komputronika z Karen Notebook. Teraz pojawiają się zapowiedzi kolejnej fuzji - spółki Action (właściciela sieci Sferis) z Vobis i firmą produkującą komputery stacjonarne PC Faktory - mówi Michał Mazepa z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Zdaniem ekspertów, w przyszłym roku można spodziewać się kontynuacji przejęć słabszych sieci przez silniejsze podmioty. Szczególnie że ostra walka konkurencyjna między sklepami powoduje ciągłe obniżanie marż.

- Większość rynku stanowią pojedyncze, małe sklepy komputerowe, które już dawno wyczerpały swój potencjał rozwoju. Istnieje wiele lokalnych sieci, które zrzeszają po kilka punktów - zauważa Michał Mazepa.

Dla nich szansą na przetrwanie może być przyłączenie się do większego gracza. Szczególnie że na taki rozwój stawiają już wszyscy znaczący gracze. Zarówno Komputronik, jak i Vobis i Sferis kładą nacisk na rozwój sieci partnerskich, których ekspansja ma być prowadzona w małych miastach.

- Może wiąże się to z częściowym ubezwłasnowolnieniem i działaniem według określonych zasad, ale w dłuższej perspektywie zapewni stabilny i stały zysk - zauważa Michał Mazepa.

A warto walczyć o przetrwanie, bo polski rynek IT wciąż ma przed sobą perspektywy. W tym roku jego wartość wzrośnie o ok. 14-16 proc. Jak wynika z raportu ARSS, dynamika rozwoju jest coraz większa i ostatni raz podobny poziom wzrostu był notowany w 2000 roku.